مصرف گوشت آلوده به تب برفکی خطر ندارد

اصغربرائی‌نژاد اظهار کرد: بیماری تب برفکی قابل انتقال به انسان نیست و درمجموع این بیماری جزء بیماری‌های مشترک میان انسان و دام به حساب نمی‌آید.

وی با بیان اینکه حوزه واگیری بیماری تب برفکی میان دام‌ها است افزود: دام‌های جوان و ضعیف(گوساله و بره‌ها) بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند و خسارت می‌بینند.

برائی‌نژاد با بیان اینکه در صورتی که دامی به این بیماری(تب برفکی) دچارشده و به اصطلاح تب‌دار باشد مصرف آن برای انسان خطری ندارد اما باعث کاهش کیفیت لاشه می‌شود گفت: دامپزشکی دام‌هایی که تب‌دار باشند را در کشتارگاه ضبط می‌کند و ما به کشتارگه ها اجازه نمی‌دهیم دام‌های تب دار را توزیع کنند.

تلفات بیماری تب برفکی استان تهران انگشت شمار است

رئیس دامپزشکی استان تهران ادامه داد: این بیماری ویروسی از جابجایی‌های غیر مجاز در مرزها ایجاد و وارد کشور می‌شود، زیرا در کشورهای اطراف ما شرایط بهداشتی مناسبی بر وضعیت دامداری‌های آنها حاکم نیست.

وی با بیان اینکه 3 سویه از بیماری تب برفکی در کشور وجود دارد  تصریح کرد: برای مقابله با این بیماری سویه‌های مختلف در واکسن‌ها قرار می‌گیرد و پوشش ایمنی ایجاد می‌شود تا دامها از مخاطرات حفظ شود.

برائی‌نژاد گفت: در استان تهران برای اینکه از بیماری تب برفکی خسارت نبینیم جلسات خوبی با تشکل های بخش خصوصی برگزار شد و همکاری مناسبی در حال انجام است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در میان واحد‌های صنعتی استان تهران خسارت آنچنانی از این بیماری وجود ندارد، اما در واحد‌های پرواربندی غیرمجاز این بیماری بیشتر قابل مشاهده است.

وی یادآورشد: درپرواربندی‌های غیر مجاز ممکن است دام‌های قاچاق و آلوده به این بیماری را از خارج کشور وارد کنند و  در نهایت خود درگیر بیماری تب برفکی شوند.

برائی‌نژاد تاکید کرد: از 50 کانون بیماری تب برفکی آذر ماه سال قبل، اکنون تعداد انگشت شمار باقی مانده است و در نهایت بر اساس بر آورد ما خسارت زیادی به دامداری‌های استان تهران وارد نشد.

وی در پایان گفت: تعداد گزارشات رسمی و صورت جلسه در باره بیماری تب برفکی در استان تهران بسیار کم  است اما به صورت غیر رسمی گزارش‌هایی درباره تلفات 50 راس گوساله و بره داریم.