شرایط تحمیلی ازدواج را ناممکن ساخته/ درخواست مسئولین از جوانان توقعی نا به جاست

الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به نقش موثر جوانان در تمامی مقاطع مهم، حساس و سرنوشت ساز جامعه اشاره کرد واظهارداشت:  حماسه آفرینی جوانان در جنگ تحمیلی 8 ساله و یا  پیروزی انقلاب اسلامی از موارد مثال زدنی است که بدون حضور مقتدرانه و در صحنه قشر جوان دستیابی به این نتایج ممکن نبود.

وی با بیان اینکه دشمن امروز بادرک این نقش مهم و خطیر برنامه هایی را در جبهه جنگ نرم تدارک دیده افزود: متاسفانه علی رغم هزینه های هنگفتی که در این بخش صورت گرفته در حوزه اجتماعی و جذب جوانان به برنامه های سازنده کمترین تحرک و پویایی از سوی مسئولین دیده نشده و همین تضاد و تناقض ها در تصمیم گیری ضمن تقویت تاکتیک و استراژی دشمن،  مشکلات و آسیبهای بسیاری را به جوانان و در نتیجه جامعه تحمیل خواهد کرد.

 معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد : ازدواج و بیکاری در حالی امروز به مهمترین معضل و مشکل جامعه تبدیل شده که اقدام شاخصی در این زمینه صورت نگرفته و قطعا همین تاخیر سن ازدواج  سوق  این طیف از جامعه به روابط نامتعارف، میل به  تداوم این  رویه، بی میلی به ازدواج و در نتیجه عدم مسئولیت‌پذیری در زندگی خانوادگی و توسعه آسیبهای اجتماعی و طلاق را به دنبال خواهد داشت.

راستگو عدم ازدواج جوانان را به نوعی نتیجه و ماحصل  شرایط تحمیلی جامعه  به این قشر عنوان کرد و گفت: از سویی شاهد روند روبه رشد و توسعه برخی تجملات و فرهنگ های مغایر با سبک زندگی اسلامی ایرانی هستیم و از سویی دیگر شرایط  اقتصادی بحرانی تر از دیروز برای جمعیت غالب را شاهدیم و همین موضوع به تنهایی یکی از دلایل عدم تمایل ظاهری جوانان به ازدواج است چراکه این شرایط تحمیلی ، ازدواج را برای آنها ناممکن ساخته.

وی افزایش و روند  روبه رشد ارتباط نامتعارف دختران و پسران را گواه بر میل آنان به تشکیل خانواده عنوان کرد و گفت: اگرچه افزایش جمعیت به مهمترین سیاست و برنامه مسئولین تبدیل شده اما  تاکنون کمترین تلاشی جهت نحقق این مهم صورت نپذیرفته و بر این اساس نباید به حل این مهمترین معضل جامعه امیدوار بود.

وضعیت بحرانی پیش آمده قابل چشم پوشی نیست

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه معضل کنکور امروز به جمعیت جوان تحصیل کرده بیکار تبدیل شده افزود: افراط و تفریط ها در  برنامه ریزی و تصمیم گیری مسئولین همواره چالش آفرین بوده و اشتغال به عنوان اولین لازمه ازدواج موضوعی است که  به هیچ عنوان  از وضعیت بحرانی آن نمی توان چشم پوشی کرد.

راستگو درخواست مسئولین از جوانان برای ازدواج را بدون فراهم سازی اشتغال و مسکن  به عنوان ضروریات و بایدهای اولیه آن توقعی نابه جا ذکر کرد و گفت:  وقتی دریافت وام ناچیز سه میلیونی ازدواج امروز آرزو جوانان شده و دولت و سازمانهای مسئول به هیچ عنوان حاضر به حمایت از جوانان، حداقل برای به نتیجه رسیدن سیاستهای خود نیستند جوانان چرا  باید بدون برخورداری از حداقل ها به این خواست تن دهند.

کلید حل مطالبات به حق جوانان

وی رفع دو مطالبه به حق جوانان یعنی اشتغال و مسکن  را کلید حل معضل افزایش طلاق و سن ازدواج  دانست و تاکید کرد:  مشکلات اقتصادی به عنوان مهمترین عامل طلاق و جدایی گزارش شده و همین مسئله را می توان عامل اصلی گسستگی خانواده ها، ترویج تک فرزندی، عدم تمایل به باروری و افزایش بیش از پیش آسیبهای اجنماعی دانست.

  عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه  برخلاف تفکر عموم، مسئولین بیش از مردم به مشکلات واقف اند افزود:  تعجب می کنم چرا هیچ عزمی جهت مقابله با بحرانهای پیش آمده که دود آن به چشم خودمان خواهد رفت دیده نمی شود.

راستگو در ادمه به فعالیت کارگروهای 15 گانه در ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نها شهر تهران اشاره کرد و گفت: سمن های فعال در حوزه جوانان این ستاد تاکنون اقدامات شاخصی را  به ثمر رساند ه اند که  با توجه به کم کاری بسیاری از سازمانهای متولی و مسئول در این حوزه عملکرد داوطلبانه این نهادهای مردمی ستودنی است.

وی با قدردانی از فعالیت تخصصی سازمانهای مردم نهاد تاکید کرد: این تشکل های مردمی و بازوان قدرتمند دولتها امروز نیازمند حمایت بیشترند و لازم است  نگاه حمایتی دولت به آنان بیشتر شود.

 رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران در پایان  با دعوت از جوانان به ثبت سمن های تخصصی در این حوزه خاطرنشان کرد: امیدوارم با عزم و حضور همیشگی ودر صحنه این تشکل های خودجوش شاهد رفع موانع و چالش های جامعه باشیم.