ضربه کمیسیون توافقات و مناطق به باغات تهران

گروه اجتماعی- محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به تدوین سامانه تنقیحی شهر عنوان کرد: با تدوین این سامانه می توانیم بگوییم در حوزه حفاظت از باغات با مشکل کمبود یا نبود قوانین مواجه نیستیم بلکه این قوانین نتوانسته است حقوق طرفین را رعایت کند.

وی با اشاره به ضعف نظارت بر قانون در حفاظت از باغات اظهار کرد: از سوی دیگر شهرداری ها قانون را در این زمینه به درستی اجرا نکرده اند.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران با تاکید بر این که مصوبه برج باغ ها در سال های گذشته توانست منفعت شهر را در حفاظت از باغات تامین کند، عنوان کرد: تا پیش از این مصوبه، باغات به صورت گسترده ای در حال از بین رفتن بود.

وی ادامه داد: قبول داریم که گودبرداری هایی که اکنون در 30 درصد از باغات بر اساس مصوبه برج باغ ها انجام می شود ریشه درختان را در 70 درصد باقیمانده با تهدید مواجه می کند اما وضعیت باغات تا پیش از سال 82 و تصویب این مصوبه بدتر بود.این در حالی است که تعدا باغ های تخریب شده تا پیش از این سال زیاد است.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که اجرای نادرست مصوبه برج باغ ها ضعف این مصوبه است، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته شاهد افزایش سهم 30 درصدی مالک برای ساخت و ساز تا درصدهای بسیار بالاتر در کمیسیون توافقات و مناطق بودیم.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تاکید کرد: این دو کمیسیون در اجرای مصوبه برج باغ ها به شهر ضربه زد زیرا در قالب این کمیسیون ها حتی شاهد موارد استثنایی بودیم که بیش از 70 درصد نیز ساخت و ساز کردند و عملا درصد ساخت و ساز در باغات متناسب با نفوذ مالکان شد.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: ایراد بزرگی که به شهرداری در مصوبه برج باغ ها وارد است حفظ نکردن 70 درصد باقیمانده است.

پیرهادی با اشاره به این که به دنبال راهکاری برای حفاظت از باغات با شرط حفظ حقوق طرفین هستیم، گفت: می توان قانونی تصویب کرد که محدود کننده و با ضمانت اجرای بالا باشد اما این منصفانه  نیست زیرا در حق مالکانی که تا امروز به باغ خود  دست نزده و وارد سیستم دلالی، رانت و فساد نشده اجحاف می شود.