ساخت آجرهایی از جنس ته سیگار!

در دهه های اخیر، استعمال دخانیات و سیگار کشیدن تبدیل به یکی از عادات ناصحیحی شده که سالانه انسان های بسیاری را به کام مرگ می کشاند. اما علاوه بر مضر بودن سیگار، ته سیگارها نیز تبدیل به یکی از معضلات و مشکلات زیست محیطی شده اند که از آنها با عنوان قاتل خاموش زمین یاد می شود. شاید در نگاه اول ته سیگارها بی اهمیت جلوه کنند اما اگر بدانید که ته سیگارها، ماده های مصنوعی و غیرقابل تجزیه هستند، نگاه خود را تغییر خواهید داد.

دکتر عباس مهاجرانی به همراه همکارانش از دانشگاه RMIT استرالیا موفق به ساخت آجرهایی با استفاده از ته سیگارها شده اند که نه تنها ارزان تر است بلکه از هزینه مصرف انرژی کمتری نیز نسبت به محصولات فعلی برخوردار است.

ته سیگارها در صورت ترکیب با محصولات گیاهی به سادگی می توانند فلزات سنگینی را تولید کنند که عامل مهمی برای آلودگی خاک و آب محسوب می شوند. در این مطالعه ، دکتر مهاجرانی و همکارانش از دانشگاه RMIT با استفاده از ته سیگارها موفق به ساخت آجری شدند که علاوه بر کاهش هزینه حرارت یا سرمایش منازل، از هزینه تولید کمتری نیز برخوردار است.

دکتر مهاجرانی معتقد است با استفاده از این روش می توان به نجات محیط زیست پرداخته  و در کاهش آلودگی هوا نیز نقش مهمی را ایفا کرد زیرا همیشه نگرانی های بسیاری در رابطه با ته سیگارها و ترکیب آنها با سایر مواد در طبیعت وجود داشته اما با ترکیب ته سیگارها با آجرها علاوه بر حل این مشکل می توان به کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی ها نیز پرداخت.

دکتر مهاجرانی در پایان خاطر نشان کرد: « ته سیگار، معضل تمامی کشورهای دنیا است پس در مرحله بعدی ،  نیازمند همکاری و کمک دولت ها و صنایع هستیم تا بتوانیم این راه حل را برای غلبه بر این مشکل اجرا کنیم. »

نتایج این پژوهش در مجله Journal of Waste Management به چاپ رسیده است.