میکروب هایی که در بستنی سنتی پنهان شده اند
شهاب اولیایی متخصص تغذیه درباره عوارض ناشی از بهداشت بستنی سنتی و فالوده ها گفت: اگر فرآیند تهیه این بستنی و فالوده ها با آلودگی همراه باشد، به راحتی مصرف کننده را هم درگیر می سازد.

وی با اشاره به آزمایش روی نمونه‌ای از بستنی سنتی ها افزود: در این آزمایش نشان داده شد که بسیاری از آنها آلوده به نوعی عوامل بیماری‌زا هستند که در اثر شرایط حمل و نقل، نگهداری، تولید و تهیه محصول و حتی استفاده از مواد اولیه نامرغوب به وجود می آیند و در نهایت منجر به عفونت‌، آلرژی های غذایی و مسمویت‌ها می شوند.

اولیایی با بیان اینکه در برخی موارد بیماری‌های گوارشی نیز ظاهر می شوند، اظهار داشت: عوارض حاصل شده از هردلیل فوق الذکر می تواند در بدن ماندگار شده و مشکلات عدیده‌ای را برای فرد ایجاد کند.

وی اعلام کرد: بستنی های متشکل از مواد اولیه آلوده مثل شیر و خامه‌ای که پاستوریزه نیستند یا بارمیکروبی بالایی دارند، می توانند منجر به بیماری‌ شوند، همچنین زعفرانی که در بستنی سنتی وجود دارد اگر رنگ مصنوعی باشد آلرژی های غذایی را به بار آورده  و در دراز مدت باعث زمینه سازی بروز بعضی سرطان ها می شود. 

این متخصص تغذیه با اشاره به آلودگی های ناشی از فرآیند تولید بیان کرد: ابزار یا ظروف مصرفی در تهیه محصول، اگر استاندارد لازم را نداشته باشند و حتی دارای خراش باشند، می توانند مواد شیمیایی را به محصول نفوذ داده و آن را آلوده کنند.

اولیایی توصیه کرد: بهتر است اماکن نظارت براینگونه محصولات کار خود را دقیق تر از قبل انجام دهند و مصرف کنندگان هم بستنی های سنتی و فالوده را از اماکن معتبر و بهداشتی مورد تایید خریداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است در این راستا محصولات شناسنامه دار خریده شوند، ادامه داد: بعنوان مثال شرایط حاکم بر کارخانه ها( به دلیل نظارت بالا) به مصرف کنندگان این اطمینان را می دهد که محصولات آنها بهداشتی تر از سایر مغازه ها و اماکن است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف بستنی سنتی و فالوده تنها از لحاظ تهیه بهداشتی نگران کننده است، یادآور شد: این محصولات با رعایت نکات می توانند دسرهای دلپذیری بخصوص برای تابستان باشند و درصورتی هم که فرد مبتلا به بیماری خاصی ( مثل دیابت، چاقی یااضافه وزن)  نباشد حتی نشاسته فالوده ها نمی توانند به او ضرری برساند.