سازمان فرهنگی هنری به شورا حساب پس نمی دهد!

گروه اجتماعی -  دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شهرداری تهران دوباره عرصه موافقت ها و مخالفت ها با سازمانی در زیرمجموعه شهرداری تهران شد که به گفته مهدی چمران به یکی از موضوعات بغرنج شهر و شهرداری تهران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار شهری افکار نیوز، این مجموعه، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نام دارد که با اندکی جست و جو می توان متوجه تضادهای موجود در ارتباط با این سازمان شد، تضادهایی که بدون شک هزینه آن از جیب شهر و شهروندان می رود.

 

به طور مثال شورای شهر تهران در سال های گذشته برخی از شرکت های زیرمجموعه شهرداری را منحل کرده که آن بخش از این شرکت ها که زیر چتر حمایتی سازمان فرهنگی هنری است همچنان مصوبه شورا را نادیده گرفته و به فعالیت خود ادامه می دهند. ماجرا حتی به گونه ای پیش رفته است که شهرداری تهران که ادعا می کند با موضع گیری های سازمان در برابر مصوبه های شورا مشکل دارد، به هاتف شهر به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری اجازه داد بخشی از مجموعه های ورزشی که با پول مردم شهر ساخته شده است را به هاتف شهر اجاره دهد. موضوعی که امروز به قائله ای جداگانه تبدیل شده و با آسیب جدی این مجموعه ها شهرداری اعلام کرده است که در حال بازپسگیری آنهاست.این موضوعی است که محمد رضایی رییس سازمان ورزش شهرداری تهران در گفت و گو با افکار نیوز آن را تایید و تعداد مجموعه های باقی مانده برای بازپسگیری از هاتف شهر را 15 مورد اعلام می کند.

 

از شهرداری اصرار از سازمان فرهنگی انکار!

 

از شهرداری و شورای شهر اصرار که این شرکت ها منحل شده هستند و در حال بازپسگیری مجموعه های ورزشی از هاتف شهر هستیم و از سازمان فرهنگی و هنری انکار که نه ابلاغیه ای به ما رسیده است و نه نامه ای!

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با رد این موضوع که مصوبه انحلال برخی از شرکت های زیرمجموعه این سازمان از سوی شورای شهر به ما ابلاغ شده است، عنوان می کند: قرار بود برخی از شرکت ها تعیین تکلیف شود اما تا این لحظه مصوبه ای مبنی بر انحلال این شرکت ها به دست سازمان فرهنگی و هنری نرسیده است. معاونت برنامه ریزی شهرداری باید مصوبه های مربوط به سازمان فرهنگی و هنری را ابلاغ کند. در صورتی که در این زمینه مصوبه ای موجود است ما تابع مصوبه هستیم و بر اساس قانون عمل می کنیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین با تکذیب بازپسگیری مجموعه های ورزشی شهرداری تهران از هاتف شهر  این موضوع را نیز رد می کند و می گوید:تا کنون نه نامه ای در این خصوص به ما ابلاغ شده است و نه مجموعه ای را بازپس گرفته اند.

 

«اساسنامه لایتغیر» و تضادی بغرنج

اما این تضاد بغرنج نه به علت عملکرد بدون شاخص این سازمان همانند سایر حوزه های فرهنگی شهرداری تهران بلکه به دلیل تصویب و ارایه بودجه در شورای شهر و شهرداری تهران و عملکرد بر اساس اساسنامه ای است که در خارج از سیستم مدیریت شهری تهیه و تصویب شده است. اساسنامه ای که به گفته ناصر امانی معاون برنامه ریزی و امور شورای شهرداری تهران نباید کوچکترین تغییری در اجرا داشته باشد.

این در حالی است که اساسنامه این سازمان تمام اموال آن را متعلق به شهرداری تهران دانسته است و تنها در سال جاری 200 میلیارد از پول مردم شهر برای فعالیت هایش تخصیص یافته است.

 

امانی : شهرداری باید دخالت بیشتری در سازمان فرهنگی داشته باشد

 

ناصر امانی معاون برنامه ریزی و امور شورا شهرداری تهران در گفت و گو با افکار نیوز در پاسخ به این تضاد، این موضوع را نیاز به حل و فصل در کمیته مشترک با نهادهای بالا دست می داند یعنی همان راه حلی که در شورای شهر تهران پیشنهاد و تصویب شد.

وی عنوان می کند: این معضل را نیز ما قبول داریم و باید به گونه ای باشد که با اصلاح اساسنامه سازمان، مدیریت شهری بتواند دخالت و نظارت بیشتری بر فعالیت های سازمان فرهنگی و هنری داشته باشد.

بی اعتقادی سازمان فرهنگی وهنری به تصمیم های شورای شهر تهران به دلیل در دست داشتن اساسنامه مصوب در مراجع بالادست موضوعی است که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز آن را تایید می کند.

 وی در گفت و گو با افکار نیوز می گوید: این سازمان اعتقادی به تبعیت از برخی از مصوبه های شورای شهر ندارد زیرا معتقد است زیر نظر هیئت امنا فعالیت می کند و شورای شهر تهران نمی تواند برای این سازمان تصمیم گیری کند.

 

اما نکته جالب این که مصوبه های شورای شهر در ارتباط با این سازمان در سال های گذشته به دلیل مغایرت با اساسنامه اجرا نشده است.  این موضوعی است که امانی آن را عنوان می کند و این به معنی این است که شورای شهر تهران در سال های گذشته برای بیشتر مصوبه های مربوط به این سازمان تنها وقت تلف کرده است.

امانی تاکید می کند: سازمان فرهنگی و هنری سازمانی مستقل است که اساسنامه مصوب مراجع بالاتر را دارد. هر مصوبه ای که اساسنامه سازمان را نقض کند امکان اجرای آن در سازمان فرهنگی و هنری وجود ندارد. شهرداری تهران نیز نمی توان هیچ یک از سازمان های وابسته به سازمان فرهنگی و هنری را راسا منحل کند یا هر اقدام دیگری را انجام دهد. مگر این که به تایید هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان فرهنگی برسد.

 

چرا شورای شهر وقت تلف کرد؟

 

امانی می گوید؛ هنگام تصویب مصوبه های مرتبط با سازمان فرهنگی و هنری، نماینده شهرداری در شورای شهر حرف خود را می زند اما شورای شهر مصوبه را صادر می کند و با وجود مخالفت ما آنچه در شورا تصویب می شود ملاک عمل ما است اما همانند مصوبه شهریاران جوان که رای به انحلال آن داده شد اما از طریق اعتراض سازمان به فرمانداری در نهایت در شورای حل اختلاف مصوبه شورای شهر رد شد.

توسل سازمان فرهنگی هنری به فرمانداری و پس از آن به  شوراهای حل اختلاف برای رد و اجرا نکردن مصوبه های شورای شهر بیانگر این است که این سازمان با علم به این که سالانه بودجه های میلیاردی از این شهر دریافت می کند اما از تمام ابزارهای لازم برای نادیده گرفتن مصوبه نمایندگان مردمی که بودجه سالانه خود را از آنها می گیرند، استفاده می کند.

 

دبیر: بسیاری از اختیارات سازمان فرهنگی را بگیرید

 

علی رضا دبیر به عنوان رییس کمیسین برنامه و بودجه و شخصی که از زیر و بم بودجه ای و عملکرد این سازمان و شرکت های زیرمجموعه است مطلع است در صحن شورای شهر دقیقا بر این نکته تاکید می کند و می گوید: بسیاری از اختیارات این سازمان را از آن بگیرید زیرا این اماکن متعلق به مردم تهران است. هر چه اختیار به سازمان بدهید نامه به فرمانداری می دهند و می گویند سازمانی جدا با اختیارات جدا هستیم و اختیارات از دست شورای شهر خارج می شود.

از سوی دیگر شورای شهر نیز با علم به اساسنامه « لایتغیر» این سازمان با مصوبه های خود در تلاش برای دفاع از امکانات و بودجه شهرداری که در اختیار این سازمان به عنوان حق مردم و بیت المال است بوده.

دور باطل بین تصمیم گیری های شورا و بی اعتنایی سازمان فرهنگی هنری به این مصوبه ها سالها است ادامه دارد. اکنون نمایندگان پایتخت در شورای شهر تصمیم گرفته اند در کمیته ای مشترک مسائل مربوط به این سازمان را حل فصل کنند. هنوز مشخص نیست که این حل و فصل از جنس جداسازی فعایت های فرهنگی در شهر تهران از این سازمان است یا ساماندهی آنها اما آنچه از حال امروز پایتخت می توان فهمید رقم بودجه 1500 میلیاردی حوزه فرهنگی در تهران و عصیان این شهر از گره های ترافیکی، تخلفات ساختمانی، تخریب باغات و در یک کلام حقوق شهروندی است.