چرا کمردرد می گیریم؟!
پشت دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی درد بیان کرد: کمر انسان مجموعه ای از مهره ها ، دیسک ، مفاصل ، تاندول ها و لیگامان ها است، این ساختار باعث می شود که ستون مهره ها وزن و نیروی که به بدن وارد می شود را به پا ها و سپس زمین منتقل کند .این ساختار در حین قوی و پیچیده بودن ظرایف و آسیب هایی هم ممکن است ببیند ، مراقبت ناصحیح از این قسمت مهم از بدن خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد و ممکن است ستون مهره ها ، مفصل ها ، تاندون ها و هر قسمت دیگر دچار آسیب های جدی شوند.

وی در ادامه متذکر شد: آن چیزی که همه مردم به عنوان علل کمردرد می دانند دیسک کمر است ، در صورتی که دیسک کمر یک سوم از علل کمر درد است و یک سوم دیگر آسیب های اطراف ستون مهره ها و مابقی آسیب های تاندون ها ، مفاصل ، لیگامان ها و... است همه این قسمت ها نقش مساوی در علل کمر درد دارد .

هنگامی که یک نیروی مضاعف بطور ناگهانی به بدن وارد شود اولین ناحیه ای را که در معرض آسیب قرار می دهد کمر است . اگر کمر درد فقط در ناحیه کمر ایجاد شود و به بخش های دیگر بدن سرایت نکند علت آن درگیری مهره ها ، تاندون ها و مفاصل است اما اگر کمردرد با درد لگن ، باسن ، ران ها ، پشت پا و مچ پا همراه باشد ماهیچه ها و عصب هایی که در مجاور بافت ها قرار دارد تحت فشار و آسیب هستند .

این متخصص هشدار داد : افرادی که صاف نمی‌نشینند و نمی‌ایستند، افرادی که فعالیت بدنی ندارند، افرادی که اضافه وزن دارند فشار زیادی را به کمر خود وارد می‌کنند ، افتادن و تصادف کردن نیز یکی از عوامل خطر است ، برخی از علل ارثی کمردرد مانند سفت شدن مهره‌ها که نوعی بیماری آرتریت است که بر ستون فقرات اثر دارد.

وی در خصوص پیشگیری از کمردرد بیان کرد: انجام ورزشهای با تماس پائین مثل شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری با افزایش میزان تناسب و توان می توانند در کاهش ابتلا به کمردرد مفید باشند، تقویت عضلات شکم میزان ابتلا به کمردرد و درموارد وجود کمر درد شدت آن را کاهش می دهد ، افرادی که کار آنها مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است یا ورزشکارانی که با وزنه سروکار دارند باید حتماً از کمربندهای پهن محافظ کمر استفاده کنند.

او در ادامه به عنوان توصیه گفت : هرگز از کفشهای پاشنه بلند بمدت طولانی استفاده نکنید، در هنگام ایستادن طولانی مدت هر از گاهی به روی یک تکیه گاه یا دیوار تکیه کنید تا از فشار بر روی کمر کاسته شود، هم تشک های خیلی نرم و هم تشک های سفت سبب کمردرد می شوند لذا از تشک مناسب استفاده نمائید ،هرگز اجسامی را که برای شما سنگین هستند بلند نکنید. در هنگام بلند کردن اجسام کمر باید عمود بر زمین و نه خم شده به جلو باشد باید اجسام را در حالیکه نزدیک بدن شما هستند با زانوها بلند کنید.

ابوالاحرار در رابطه با درمان کمردرد اظهار کرد : یکی از درمان های موثر در کمر درد راه رفتن در آب یا به اصطلاح آب درمانی است چرا که آب بخصوص آب گرم باعث می شود ماهیچه هایی که در اطراف ستون مهره ها هستند و دچار اسپاسم و انقباض شده اند مشکل و دردشان رفع شوند نکته قابل ذکر این است که هنگامی که در آب راه می رویم نیروی کمتری به ستون مهره ها وارد می شود و می دانیم که راه رفتم در آب سخت تر است این دو عامل باعث تقویت عضلات کمر می شود ، تقویت ماهیچه ها باعث می شود فشار کمتری به ستون مهره ها وارد شود .

استفاده از کمپرس گرم و سرد باعث تسکین درد می‌شود، اما این درمان باعث رفع کمردرد حاد نمی‌شود ،ورزش مناسب می‌تواند کمر درد مزمن را آرام کند، اما برای درد حاد مناسب نیست ،شما باید یاد بگیرید که بدون وارد آمدن کوچک‌ترین فشاری بر کمرتان، چگونه یک جسم را بلند کنید، فشار دهید و هل دهید. نوع خوابیدن و ورزش کردن خود را تغییر دهید تا به کاهش کمر درد کمک کنید.

این متخصص به کارمند و افرادی که دائما پشت میز می نشینند توصیه می کنند هر از گاهی از جای خود برخیزنند و نرمش هایی که در تصویر مشاهده می کنید را انجام دهند .