مردم به نوسازی بافت فرسوده بی رغبتند/ تنها پول خرج کرده ایم

گروه اجتماعی اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به بودجه و برنامه های متعددی که برای نوسازی بافت فرسوده در تهران تا کنون در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: واقعیت این است، این بافت‌ها تغییر چندانی در جهت نوسازی و بهسازی نداشته‌اند و در این حوزه تنها پول خرج کرده ایم.

وی با تاکید بر این که راهکار حل این مساله پیدا کردن روشی است تا ساکنان بافت‌های فرسوده خود به نوسازی تشویق شوند، گفت: به  غیر از این شیوه، هر مسیری را که برای حل معضل بافت فرسوده در  تهران و در کشور در نظر بگیریم به طور قطع اشتباه خواهد بود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در طول سال‌های گذشته بارها و بارها بسته‌های تشویقی زیادی در این زمینه تدوین و تسهیلات متعددی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اما راهکارهایی که برای رفع مشکلات موجود در این حوزه مدنظر قرار گرفته است، کار ساز نبوده و نیست و این بسته‌های تشویقی نه تنها انگیزه‌ای در ساکنان بافت فرسوده ایجاد نکرده  بلکه حتی تمایلی هم برای نوسازی یا بهسازی محل زندگی در آنها به وجود نیاورده است.

شاکری با اشاره به این که قشرهایی که در محدوده‌های مورد نظر سکونت دارند، از دهک‌های پایین جامعه هستند، عنوان کرد: لذا این افراد توانایی ندارند، حتی بخشی  از هزینه‌هایی را که خود باید برای نوسازی بنایی که در اختیار دارند  را بپردازنند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: شاید به نظر بسیاری از افراد این رقم مبلغ ناچیزی باشد، ولی با توجه به توانایی مالی این قبیل خانواده‌ها در موارد بسیاری رقم مورد نظر برای آنها خارج از توان اقتصادی‌شان است.

وی با بیان این که در مدتی که بنای مذکور در حال تخریب و بازسازی است، خانواده‌هایی که در آن سکونت داشته‌اند باید مکان دیگری را برای سکونت خود انتخاب کنند، گفت: این مدت زمان گاه ممکن است تا دو سال نیز به طول بیانجامد و این امر خود هزینه هایی را برای آن خانواده ها در پی دارد، مبالغی که در توان بسیاری از این خانواده‌ها نیست.

شاکری افزود: اگر ساکنان بافت های فرسوده محل دیگری را برای سکونت در اختیار داشتند یا از نظر مالی توانایی تهیه واحد مسکونی دیگری را داشتند به طور قطع شرایط بهتری برای انتخاب محل سکونت خود فراهم می‌ کردند و در بناهای قدیمی و فرسوده ساکن نبودند.لذا مسئولان حوزه نوسازی باید امکانات لازم را نیز فراهم آورند.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به در نظر گرفتن مطالعات اجتماعی و نیز اقتصادی در نوسازی بافت فرسوده، گفت: اکثر ساکنان بافت فرسوده در حال حاضر در یک خانه با برخی از امکانات مانند حیاطی هرچند کوچک ساکن هستند، اگر خانه کنونی را با بناهای دیگر تجمیع کنند تا ساختمانی جدید در آن ایجاد شود به طور قطع فضایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، آنها را تا حد زیادی محدود خواهد کرد. این موضوع نیز باعث می‌شود تا علاقه‌ای برای شرکت در چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی نداشته باشند، یا به‌ندرت حاضر به انجام این کار شوند.

وی با اشاره به این که متراژ خانه‌هایی که بعد از نوسازی در اختیار آنها قرار می‌گیرد کوچکتر از متراژ قبلی بوده و دامنه تعاملات  افرد ساکن در خود را کمتر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ساکنان بافت فسوده معمولا از همه فضاهای موجود مانند زیر پله یا حیاط برای انجام کارهایشان استفاده کند. حتی در برخی مواقع کارگاه‌های کوچکی نیز در خانه دارند و با درآمد ناشی از آن زندگی می‌کنند. بنابراین وقتی این فضاها از بین بروند شیوه زندگی افراد ساکن در آنها حتی فعالیت‌های اقتصادیشان نیزدستخوش تغییر خواهد شد که می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز باشد.