رویای دست نیافتنی تحصیل رایگان در ایران

گروه اجتماعی- در چند دهه گذشته تقریبا این اصل مهم قانون اساسی بدست فراموشی سپرده شده و در بیشتر مدارس دولتی که تحصیل در آنها باید رایگان باشد از والدین دانش آموزان مبالغی با عنوان مشارکت در امور مدرسه اخذ می شود. (تحصیل رایگان؛ رویای دست نیافتنی دانش آموزان محروم، اینجا)

به گزارش افکارنیوز،در طول سال های گذشته مسوولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده اند نباید هیچ گونه هزینه ای از دانش آموزان هنگام ثبت نام دریافت شود اما بارها والدین شاهد بوده اند که برخی از مدیران مدارس؛ این مهم را نادیده گرفته و در صورت پرداخت نشدن مبلغ مورد نظر از ثبت نام دانش آموزان خودداری کرده و با این کار والدین را تحت فشار قرار می دهند.

مسوولان مدارس برای این کار خود توجیه دارند و به مساله دریافت کمک های مردمی و یا همان مشارکت های مردمی استناد می کنند و به والدین می گویند این مورد در قوانین آموزش و پرورش آمده است و باید مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند. (اخذ مبالغ اجباری هنگام ثبت نام؛ اینجا)

این در حالی است که عضو کمیسیون آموزش‌ مجلس دهم نیز بر این باور است که دریافت هرگونه وجه و به هر عنوانی هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی غیر قانونی است اما این مساله در مدارس رعایت نمی شود.

جبار کوچکی‌نژاد با بیان این مطلب گفت:  آموزش و پرورش تعدادی از مدارس را تبدیل به هیأت امنایی کرده که با وجود دولتی بودن همانند مدارس غیردولتی از دانش آموزان شهریه در قالب مشارکت و ... دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: این گونه اقدامات تبعیض در ارائه خدمات آموزشی رایگان به دانش آموزان است.( تبعیض در ارائه خدمات آموزشی بین دانش آموزان ، اینجا)

دریافت هزینه های اضافه تنها مختص مدارس دولتی نیست بلکه دانش آموزان مدارس غیر دولتی نیز مجبورند گاه تا چند برابر شهریه تعیین شده مبالغ اضافه پرداخت کنند.

گفتنی است مواردی چون امکانات و تجهیزات، عملکرد اداری و پشتیبانی، وضعیت نیروی انسانی، سطح آموزشی و... از جمله این شاخص‌های تعیین شهریه مدارس هستند البته این تنها یک روی ماجراست و معمولا هنگام ثبت نام این مبالغ به عنوان شهریه اعلام و اخذ می شود اما پس از آغاز سال تحصیلی ؛ بسیاری از مدارس غیر دولتی برای استفاده دانش آموزان از کلاس های فوق العاده زبان های خارجی، ورزشی، تفریحی، گردشی و آزمایشگاهی علاوه بر شهریه متداول، مبالغ اضافه از خانواده ها دریافت می کنند.

به این صورت و در نبود نظارت های کافی ازسوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش ، مدیران و مسوولان مدارس قانون را دور می زنند و سقف شهریه تعیین شده به خودی خود از بین رفته و شهریه دانش آموزان سر به فلک می کشد.( دریافت شهریه های میلیونی با دور زدن قانون؛ اینجا)