"سیامک مره‌صدق" عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به رسیدگی پرونده فوت عباس کیارستمی کارگردان فقید کشورمان در هیئت رسیدگی انتظامی گفت: با توجه به حساسیت موضوع نمایندگانی از قوه قضاییه، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی در جلسات هیئت رسیدگی انتظامی در نظام پزشکی حضور پیدا کرده‌اند.

نماینده کلیمیان در مجلس با بیان اینکه بنده به عنوان نماینده مجلس در جلسات این هیئت شرکت می‌کنم، تصریح کرد: اولین جلسه رسیدگی به پرونده کیارستمی هفته گذشته روز چهارشنبه در محل سازمان نظام پزشکی انجام شد و جلسه بعدی آن نیز روز چهارشنبه آتی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل حساسیت‌هایی که در مورد این موضوع ایجاد شده باید در اولین فرصت ممکن البته با رعایت ضوابط علمی و دقت این پرونده مورد بررسی قرار بگیرد.

مره‌صدق بیان داشت: بنده معتقدم باید این پرونده هم مانند سایر پرونده‌ها در یک فضای منطقی و آرام رسیدگی شود زیرا حقوق شهروندی تمام مردم با یکدیگر برابر بوده و جایگاه یک شخص، آن را بیمارتر و یا بیمار مهمتری نمی‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس اظهار داشت: اکنون در مراحل ابتدایی این پرونده هستیم و اظهارات تمام اشخاص مورد نظر در پرونده هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است لذا بیان آنکه آیا در درمان این کارگردان فقید کشورمان خطای پزشکی رخ داده یا خیر، زود است.

نماینده کلیمیان در مجلس با اشاره به سوالات و احتمالات مورد رسیدگی در این پرونده اذعان داشت: آیا خطای پزشکی اصولا موجب فوت بیمار شده؟ آیا روند درمانی انجام شده برای بیمار براساس ضوابط علمی بوده است یا خیر؟ آیا عوارض پیش آمده بعد از عمل جراحی جزو موارد قابل انتظار بوده است؟ زیرا در هر روند درمانی یکسری عوارض قابل پیش‌بینی وجود دارد اما مهم آن است که این عوارض پیش آمده جزو عوارض قابل انتظار بوده یا خیر.

وی ادامه داد: برای هر درمانی چه جراحی و یا دارو درمانی عوارضی پیش‌بینی شده علمی وجود دارد و سوال اینجاست که آیا برای پیشگیری از عارضه اقدامات لازم انجام شده است یا خیر؟ عارضه با وجود رعایت تمامی موارد علمی اتفاق افتاده است یا خیر؟ بعد از آن اگر عارضه‌ای اتفاق افتاده سریع شناسایی و تشخیص داده شده است یا خیر؟ و از همه مهمتر آنکه آیا این عوارض علت مرگ بوده و یا اینکه یکسری عوامل دیگر موجب فوت شده است؟ آیا کالبد شکافی در مورد بیمار فوت شده صورت گرفته است یا خیر؟ زیرا علت مرگ به صورت علمی و صددرصد باید بررسی شده باشد.

مره‌صدق با تاکید براینکه تمام این موارد علمی در پرونده‌های بعد از مرگ بررسی می‌شوند، گفت: این پرونده یکسری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد زیرا از زمان شروع درمان تا زمان فوت، بیمار در چند بیمارستان بستری بوده است لذا تحقیقات از تمام این بیمارستان‌ها انجام می‌شود حتی با هماهنگی صورت گرفته توسط نظام پزشکی کشورمان با نظام پزشکی فرانسه از بیمارستان محل بستری کیارستمی هم درخواست بررسی پرونده را کرده‌ایم.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با بیان اینکه پرونده فوت کیارستمی باید در فضایی آرام و در چارچوب علمی بررسی شود، افزود: مسلما این پرونده با سرعت رسیدگی می‌شود اما نباید سرعت فضای علمی و دقت را قربانی کند.

نماینده کلیمیان در مجلس تصریح کرد: افکار عمومی و رسانه‌ها قبل از مشخص شدن دلایل علمی و روشن فوت کارگردان فقید کشورمان از پرداختن به هرگونه شایعه و یا الفاظ ناشایست و اهانت‌آمیزی که بار حقوقی دارد باید خودداری کنند و نباید این پرونده را تبدیل به یک مشکل ملی کرد.

مره‌صدق حق رسیدگی برای بیمارانی که به وسیله درمان عارضه‌ای برایشان روی داده را محفوظ دانست و گفت: این امر در مراجع قانونی هم مشخص و محفوظ است لذا تأکید دارم حفظ آرامش و حرمت همه افراد مهم است و بنده به عنوان نماینده مجلس خود را موظف می‌دانم از ضایع شدن حق هر کسی جلوگیری کنم.