در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، لایحه تأمین و استقلال منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مورد بررسی قرار گرفت و با اعمال تغییراتی تصویب شد.

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه،‌ اظهار داشت: بر اساس مفاد 3 مصوبه به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، شهرداری مکلف است به منظور تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده یک این لایحه به شهرداری اجازه داده می‌شود از ابتدای سال 96 به هنگام صدور پروانه ساختمان، عوارض موضوع ماده واحده حوزه ایمنی و آتش‌نشانی را نیز دریافت کند. بر این اساس ساختمان‌های 12 طبقه و بالاتر و همه ساختمان‌های غیرمسکونی از دو درصد به سه درصد عوارض افزایش داده شده و این هزینه به منظور تأمین اعتبارات مورد نیاز احداث و تکمیل تجهیزات ایستگاه‌های آتش‌نشانی هزینه شود.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تصریح کرد: هنگام صدور گواهی ساختمان‌ها در صورتی که در مساحت و کاربرد طبقات در مقایسه با پروانه صادره مغایرتی به وجود آمده باشد افزایش عوارض مذکور صرفا شامل مساحت و یا تغییر کاربرد خواهد بود.

وی افزود: همچنین در راستای تکالیف ماده 67 برنامه پنج ساله دوم شهرداری و به منظور تأمین هزینه‌های ارائه خدمات آتش‌نشانی به شهروندان از مهرماه سال 95 بهای مدیریت خدمات ایمنی از همه واحدهای غیرمسکونی بر اساس فرمول ( T=12000+(B.S.H.F محاسبه می‌شود که 100 درصد این مبالغ در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌گیرد تا صرف به‌روزسانی تجهیزات خود کند.

آباد کفت:T‌ بهای خدمات ایمنی سالیانه، B ضریب ریالی ملاک عمل، S‌ مساحت واحد مورد تصرف، H موقعیت طبقه و F‌ ضریب خطرپذیری است که از سال 95 بهای خدمات به میزان 50 درصد مبلغ بهای خدمات سالیانه محاسبه می‌شود.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تصریح کرد: همچنین بر اساس تبصره 3 ماده دوم همه ساختمان‌های مساجد، حوزه علمیه، اقلیت‌های دینی و مدارس دولتی از شمول این مصوبه خارج می‌شوند. علاوه بر این شهرداری تهران مکلف به مانیتورینگ همه ساختمان‌های با اهمیت شده و همچنین باید در مورد رایزنی با دولت برای تأمین اعتبار برای خرید خودروهای مجهز اقدام کند.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه اظهارات آباد‌، گفت: حمایت‌های مالی از آتش‌نشانی را قبول داریم اما چرا باید این هزینه بر دوش مردم باشد؟ مطمئن باشید این امر مغازه‌ای برای سودجویان ایجاد می‌کند زیرا عده‌ای از مردم به جدول اصناف مراجعه نمی‌کنند و مطلع نخواهند شد که میزان عوارضشان چقدر است.

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر نیز اظهار داشت: در تهران ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای وجود دارد که اگر حادثه‌ای در آن رخ دهد باید قید امدادرسانی به آنها را بزنیم. در ماده 6 این دستور آمده است که باید تجهیزات هیدرولیک در آتش‌نشانی تهران خریداری شود اما همچنان جای خرید بالگرد و تجهیزات حفاظت فردی خالی است.

وی در ادامه به حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری که منجر به مرگ دو نفر شد اشاره کرد و گفت: در حادثه جمهوری نردبان کافی و مجهز وجود داشت اما نگهداری کافی نبود و از شلنگ آتش‌نشانی آب چکه می‌کرد. لازم است در این لایحه نسبت به لزوم نگهداری از وسایل و تجهیزات اقدام شود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به اهمیت مانیتورینگ مراکز مهم نیز اظهار داشت: باید در ماده 5 این لایحه ماینتورینگ ایستگاه‌های مترو نیز لحاظ شود تا شرکت مترو در حین ساخت ایستگاه‌های جدید به موضوع مانیتورینگ توجه داشته باشد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران گفت: ما با اخذ عوارض از ساختمان‌های بلندمرتبه و غیرمسکونی برای کسب درآمد پایدار به سازمان آتش‌نشانی مخالف نیستیم اما فرمول ارائه شده در این لایحه اشکالات زیادی دارد چراکه مشخص نیست ساختمان‌ها بر چه اساسی محاسبه می‌شوند و آیا متراژ، کاربری و تعداد واحدها در خروجی فرمول موثر است یا خیر؟