بازاری با شکل و شمایل خاص! مشتریان پر و پا قرص و فروشندگانی که وجه نقد ملاک شان است. آگهی هایی که برای فروش بیشتر، این بازار را تبلیغ می کنند و به دیوارهای سطح شهر چسبانده می شوند. فروش کلیه سالم AB مثبت سن 26 سال، یک عدد کلیه فوری، کلیه با گروه خونی O همگی آگهی هایی هستند که در این اوضاع رکود بازار اقتصادی کشور بازارشان حسابی سکه است.

 

متقاضیان پیوند عضو که برای جور کردن پول و قیمت های نجومی آن چنانی خود را به هر دری می زنند و فروشنده ها هم روز به روز قیمت را بالا می برند.

 

در گذشته این آگهی ها روی دیوارها و باجه های تلفن خود نمایی می کردن اما چند وقتی است که به کوچه پس کوچه های فضای مجازی هم کشیده شده است. بی تعارف دیگر فروش اعضای بدن آنقدرها هم مخفی نیست فقط کافی است چند ساعتی دنیای وب را بالا و پایین کنیم تا آگهی فروشندگان، دلالان اعضای بدن و حتی فروش انسان به چشممان بخورد. بازاری که چندین سایت را هم با همین مضمون طراحی کرده و از متقاضیان خواسته تا درخواست های خودشان را در آن صفحه مطرح کنند.

 

 

فضایی که عده ای بازار خرید و فروش اعضای بدن و انسان را در آن مناسب تر دیدند. سوء استفاده گرانی که به هر نحوی و بدون در نظر گرفتن عرف و شرع با پیشنهاد قیمت های نجومی و سر به فلک کشیده خرید و فروش اعضا را انجام می دهند و سلامت انسان را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

 

در این میان آگهی ای با مضمون فروش پسر بچه 6 ساله ای در کانال ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که موجب تعجب کاربران شده است. پس از تماس با شماره حک شده روی آگهی آن طرف تلفن صدای مردانه و آسوده خاطری پاسخ می دهد. نمی دانم تا به حال چند نفر با وی تماس گرفته اند، اما مشخص بود که منتظر تماس تلفنی است که این چنین پاسخگوی سوالات بود. 

 

 

مرد در جواب سوال که دلیل فروش پسر بچه چیست؛ با لحن عادی به یکباره از قیمت های پیشنهادی خود سخن گفت. 100 میلیون تومان پیشنهاد او بود و پس از سوالات مکرر در خصوص هدف وی از فروش بچه مشکلات مالی فراوان را دلیل اصلی این کار خود مطرح کرد. ظاهرا پدر تمام پیچ و خم ها برای فروش بچه را از بر کرده بود.

 

بعد از توافق بر سر مبلغ تعیین شده قرار برای دیدار حضوری را گذاشتیم. 

 

زهرا حسین زاده کارشناس مسائل حقوقی و جرم شناسی در خصوص فروش کودکان این طور پاسخ داد: دو قانون وجود دارد هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت آن ها را به خطر اندازد ممنوع است. همچنین خرید و فروش یا بهره کشی از کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق ممنوع و فرد خاطی به شش ماه تا یک سال زندان یا به جزای نقدی ده تا بیست میلیون تومان محکوم خواهد شد.

 

 

با توجه به دو قانون مطرح شده و بر اساس قوانین حمایت از کودکان این چنین موارد و آگهی های تبلیغاتی فروش انسان جرم محسوب می شوند و معامله خرید و فروش باطل است.