سید محمدباقر فضل‌جو ــ متخصص طب سنتی تبریز درباره فواید زالودرمانی در طب سنتی اظهار داشت: در طب سنتی ایرانی مراحل درمانی متفاوتی داریم که بعد از اصلاح سبک زندگی، تنظیم خواب و بیداری و بهبود حالات روحی و نفسانی، زالودرمانی جزو اعمال یداوی محسوب شده و موارد استفاده بسیار متفاوت و متنوعی دارد.

وی در ادامه افزود: از زالودرمانی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، التهابات مفصلی، اعمال جراحی و ترمیم موضعی زخم‌هایی مانند زخم‌های دیابتیک برای پیشگیری از سیاه شدن و قطع عضو استفاده می‌شود.

ترشحات زالو در خون سبب رقت خون می‌شود

فضل‌جو با اشاره به تأثیر زالودرمانی در تقویت بعضی حواس شنوایی و بینایی و درمان اختلالات آنها به بسیج پزشکی گفت: ترشحات زالو حاوی موادی ضدانعقاد است که با  تزریق به داخل خون سبب حل شدن تدریجی لخته‌های خون و رقت آن شده که در نتیجه سبب افزایش خون‌رسانی به موضع و ترمیم ضایعات آن می‌شود.

این متخصص طب سنتی درباره درمان سکته‌های قلبی گفت: زالودرمانی در پیشگیری و درمان سکته‌های قلبی و گرفتگی‌ عروق بسیار مؤثر است؛ فردی که سکته کرده می‌تواند در نخستین ساعات تحت درمان با زالو قرار بگیرد، زالو مقداری از خون غلیظ را مکیده و عروق را به‌صورت موضعی پاکسازی می‌کند و با تزریق مواد ضدانعقادی سبب رقت خون می‌شود.

وی افزود: زالو باید در محدوده عروق گرفته شده قلبی قرار گیرد، چنانچه سکته مغزی باشد زالوها را پشت گوش‌ها و در نزدیکی منطقه گیجگاهی قرار می‌دهیم.

فضل‌جو در پایان خاطرنشان کرد: فواید زالودرمانی بسیار است اما افراد باید از درمان خودسرانه با زالو بپرهیزند و با متخصص طب‌ سنتی مشورت کنند تا پزشک با بررسی وضعیت جسمانی بیمار از نظر کم‌خونی، رقت خون و با در نظر گرفتن داروهای مصرفی بیمار در صورت نیاز زالودرمانی را تجویز کند.