رضا ملک زاده فوق تخصص گوارش درباره راهکار های مقابله با سرطان روده بزرگ گفت: سرطان کلون در ایران روند روبه افزایشی داشته است و تقریبا در هرسال 5 هزار نفر به آن مبتلا می شوند که منجر به مرگ  2هزار و 700نفر تا 3 هزار نفر درسال می شود اما لازم به ذکر است این سرطان به طور کامل قابل پیشگیری و درمان است و درایران امکانات تشخیصی و درمانی مناسبی برای مقابله با این بیماری وجود دارد.

 

وی چاقی و پرخوری را مهمترین عامل ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست و افزود: همراه با افزایش چاقی در ایران سرطان روده بزرگ نیز افزایش پیدا کرده و اولین توصیه برای پیشگیری از سرطان کلون کم خوری،رساندن وزن خود به وزن ایده آل و انجام فعالیت های ورزشی است.

 

ملک زاده ادامه داد:خوردن گوشت قرمز،خوردن مواد غذایی چرب، مصرف غذاهای پرنمک و فست فود ها نقش زیادی در ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند و توصیه می شود افراد ضمن کم خوری به خوردن میوه ها و سبزیجات و خورن گوشت ماهی به جای گوشت قرمز بپردازند.

 

وی ضمن اشاره به این موضوع که کشیدن سیگارو مصرف دخانیات از جمله مهمترین عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ محسوب می شوند بیان کرد: عوامل ژنتیکی در بروز سرطان روده موثر هستند و افردای که بستگان درجه ی اول آن ها دچار این سرطان بوده اند باید 10سال قبل از سنی که آن فرد به سرطان مبتلا شده است با مراجعه به پزشک و انجام کولونوسکوپی به خصوص با مشاهده علائمی نظیر وجود خون مخفی در مدفوع از بروز این بیماری جلوگیری نمایند.

 

ملک زاده اظهار داشت:سن ابتلا به سرطان کلون حدود 60 سال است اما باتوجه به عوامل ژنتیکی بروز ابتلا به آن در سنین زیر 55 سال و به ندرت در زیر 40 سال نیز اتفاق می افتد.

 

وی درپایان تاکید کرد: از آن جایی که سرطان روده به طور کامل قابل پیشگیری و درمان است و اصلی ترین عامل درمان نشدن این بیماری عدم مراجعه به موقع مبتلایان به پزشک است توصیه می شود افراد درصورت مشاهده خون در مدفوع به خصوص افرادی که سابقه ژنتیکی دارند، به سرعت به پزشک مراجعه نمایند و با انجام کولونسکوپی و مشاهده  روده درصورت ابتلا به سرطان روده  بزرگ به سرعت درمان را آغاز نمایند.