سید حسن هاشمی در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت در موزه تاریخ علوم پزشکی تهران، ضمن تبریک به خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، اظهار داشت: اعتقاد دارم که اگر در سه سال گذشته رسانه در کنار طرح تحول سلامت نبود، چنین توفیقاتی حاصل نمی‌شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات اثر گذار دولت در حوزه‌های مختلف، گفت: در برخی از بخش‌ها به دلیل کم توجهی به قدرت رسانه‌ها، اطلاع رسانی و ارتباط مداوم با مردم وجود نداشته است.

هاشمی ضمن تقدیر از خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها، تصریح کرد: آنها کمک زیادی به ما کردند و امیدوارم که همه ما قدردان فرصت به وجود آمده باشیم چراکه انقلاب اسلامی، با هزینه‌ها و برکات بسیار زیاد برای مردم ایران به ثمر نشست و ما که در زمان انقلاب در سنین جوانی قرار داشتیم، بیشتر به ارزش و موقعیت فعلی، توجه داریم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در زمان دانشجویی ما پیش از انقلاب، امکان انتقاد یا حرف زدن نبود و اگر می‌خواستید انقلابی عمل کنید، باید شب نامه ای با مخاطرات زیاد پخش می‌کردید اما به لطف خدا در حال حاضر همه آزاد هستند بنابراین باید این فرصت را غنیمت بشمریم و ادامه مسیر هم میسر نیست جز اینکه به عهدی که شهدای انقلاب با خدا بستند، وفا دار باشیم.

هاشمی در بخس دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوعات اخیر مطرح شده مانند فیش‌های حقوقی، اظهار داشت: برای مردم باور پذیر نیست که حقوق پزشک، جراح یا متخصص، حدود 2 میلیون تومان باشد اما بخش دیگری از دریافتی پزشکان، مربوط به کارانه است زیرا بخشی از هزینه‌های بیمارستان را از طریق درآمد زایی تامین می‌کنند و درصدی از آن، طبق قوانین به پزشک و تیم پزشکی پرداخت می‌شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در بودجه کشور، 26 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت است بنابراین دولت از 21 سال پیش تاکنون، بخش‌های بیمارستانی، بیماران و تجهیزات را در اختیار تیم درمان قرار داده به مشروط به اینکه یک سوم درآمد آن پس از کسورات به تیم درمان پرداخت شود و ما بقی آن برای بیمارستان و اداره آن هزینه می‌شود.

هاشمی ضمن تاکید بر این نکته که در دوره مدیریت ما، اولویت، تامین سلامت مردم و حفاظت مالی از آنها است، افزود: اجازه ندهیم طرح تحول سلامت که باعث افزایش دسترسی مردم به خدمات پزشکی شده، دچار آسیب شود اما تعداد جراحان در رشته‌های مختلف به تعداد کافی وجود ندارد و اگر تعداد متخصصین کافی بود و توزیع مناسب انجام می‌شد حق العلاج بین آنها توزیع می‌شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکنش من به موضوع فیش‌های حقوقی پزشکان، یک رفتار اخلاقی بود، گفت: زمانی که دیدم فیش حقوقی یکی از همکاران ما در ارومیه در سراسر کشور دست به دست می‌شود، دعوت کردم به اینکه اگر کسی تخلف کرده باید او را به دست قانون سپرد و ما اجازه نداریم بر خلاف وعده‌های خدا و دین اسلام که پوشاننده خطاهاست، به آبرو و حیثیت افراد خدشه ای وارد کنیم.

به گزارش وزارت بهداشت - هاشمی تاکید کرد: تا پایان این دوره بدون توجه به حاشیه‌ها بر سلامت مردم تمرکز داریم و بخشی از وظایف خبرنگاران ایجاد و گسترش فضای امید در جامعه است که مردم ایران به شدت به آن نیازمند هستند و امیدوارم که همراهی کنید البته این به این معنی نیست که اشکالات و عیوب ما را منعکس نکنید.

وزیر بهداشت یادآور شد: لازم است که ارتباط رسانه‌ها با وزارت بهداشت روان تر از قبل شود و انتظار نداریم که خبر یا انتقادی منتشر نشود اما قبل از انتشار خبر، ما را در جریان قرار دهید زیرا بسیاری از اخبار ممکن است شایعه یا شائبه ای داشته باشد و قبل از منتشر کردن، توضیحات لازم را از وزارت بهداشت بخواهید و همراه با آن توضیح اقدام به اطلاع رسانی کنید.

هاشمی اظهار داشت: هیچ توقعی نیست که از حقوق مردم چشم پوشی کنید و رسالت شما و پزشکان، رعایت حقوق مردم است و معتقد نیستم که صرفاً مدح و ثنا گفتن به نفع نظام، مجموعه اجرایی، قانونگذاری و قضایی است و باید اقدامات اثرگذار آنها را مورد تجلیل قرار داد تا به ادامه کار دلگرم باشند و هم اشتباهات آنها را اعلام کنید تا اصلاح کنند زیرا هیچ فردی عاری از خطا نیست.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: ما حتماً از انتقادات استقبال می‌کنیم اما ممکن است برخی افراد دل نازک باشند که لازم است تمرین کنیم تا بیشتر از گذشته، پذیرای انتقادات باشیم.