لزوم تغییر الگوی کشت و آبیاری فضای سبز در پایتخت/ راه حلی بنام « مشارکت مردمی»

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با انتقاد از شیوه سنتی آبیاری و کشت در کشور و تهران اظهار کرد: دلیل تاکید بنده بر سنتی بودن فضای سبز و سیستم آبیاری در تهران این است که هنوز شاهد غلبه چمن بر سایر گونه های گیاهی در فضای سبز این شهر هستیم.

شاکری با تاکید بر این شهرداری تهران باید در ادامه توسعه فضای سبز شهری از پوشش چمن تنها برای زینت پارک ها و بوستان ها استفاده کند، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر استفاده از چمن در فضای سبز شهر به عنوان گونه غالب و اصلی استفاده می شود نه برای تزئین و زیباتر کردن پارک ها و بوستان ها این در حالی است که شهرداری می تواند با ایجاد آلاچیق های گسترده از کاشت چمن اضافه برای استفاده مردم هنگام پیک نیک نیز خودداری کند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که سازمان پارک ها و فضای سبز باید به سرعت گونه های گیاهی منطبق و کم آب برای شهر تهران را شناسایی کند، خاطرنشان کرد: همچنین می توان از مشارکت مردم نیز سود جست و با تامین نهال و ارایه رایگان به آنها حجم فضای سبز موجود در شهر را گسترش داد.

وی با تاکید بر این که مردم در تمامی امور در صورتی که توضیحات و امکانات لازم را دریافت کرده باشند همکاری های قابل توجهی داشته اند، گفت: باید برای مردم نیازها و خطرات را توضیح داد و بسیار ساده و روان برای آنها تشریح کرد که در چه حوزه هایی حضور آنها نیاز و موثر است. در واقع باید سیاست ها به سمت جذب مشارکت های مردمی حرکت کند.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم گسترش آبیاری قطره ای برای گونه های گیاهی که امکان آبیاری به این صورت را دارند، گفت: همچنین باید از بتنی کردن جوی ها و انهار جلوگیری کرد تا آب جذب زمین شود و به سمت جنوب شهر حرکت نکند این موضوع جدای از هدر رفت آب موضوعی خطرناک برای جنوب شهر است.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران از دو سال پیش تا کنون دستور داده است که نباید جوی ها و انهار موجود در سطح شهر با بتن پوشانده شوند.

شاکری با اشاره به این که بتن موجود در کف جوی ها خیابان ولیعصر(عج) به منظور ذخیره سازی آب در کف زمین شکسته شد، عنوان کرد:  این امور ممکن است دوباره کاری باشد اما مقابل ضرر از هر نقطه ای که بایستید سود عاید شما می شود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مهم ترین توصیه بنده به سازمان پارک ها و فضای سبز تغییر الگوی کشت و آبیاری فضای سبز در شهر تهران است، اظهار کرد: برای اطلاع رسانی مردم و جلب همکاری آنها و حضور سازمان های مردم نهاد می توان از اتاق های فکر بهره برد.

لیلی موسوی نسب