چهره زشت گردشگری در بالای شهر با حضور مینی بوس های دودی

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به تردد مینی بوس های دودی در 6 محله از محلات مناطق یک تهران شامل اوین، درکه، دربند، ولنجک، دارآباد و امامزاده قاسم عنوان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود منابع برای تعویض مینی بوس های فرسوده این وسایل حمل و نقلی مناطق حاشیه ای شهر را برای تردد انتخاب می کنند.

به گزارش افکارنیوز، وی ادامه داد: اما برخی از نقاط، بخش های اصلی گردشگری در پایتخت است و کم کاری در تعویض مینی بوس های فرسوده در این نقاط می تواند آسیب زا باشد زیرا مردم در مواجه با این مینی بوس ها، خودرو شخصی خود را ترجیح می دهند و این امر می تواند منجر به ایجاد گره های ترافیکی در محله های منطقه یک به ویژه در روزهای آخر هفته شود.

وی با اشاره به بافت کوچه ها و محلات در منطقه یک و سختی تردد در این نقاط عنوان کرد: جدای از این که مینی بوس ها چهره زشتی را برای گردشکری تهران در این نقاط ایجاد می کنند، ایجاد گره های ترافیکی نیز مزید بر علت می شود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مینی بوس های دودی که در نقاط گردشگری منطقه یک تردد می کنند آلایندگی زیادی ندارند، تاکید کرد: اما وجود این مینی بوس ها فضای فرهنگی و روانی سنگینی را ایجاد می کند.

شاکری با اشاره به کم کاری دولت در نپرداختن سهم خود در تامین ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: به همین دلیل پر کردن فاصله 7 هزار اتوبوس موجود تا 11 هزار اتوبوس مورد نیاز سخت است. در نتیجه در حال حاضر نه تنها امکان جمع آوری این مینی بوس ها وجود ندارد بلکه امکان نوسازی اتوبوس ها در سایر نقاط شهر نیز میسر نیست.

این عضو شورای شهر با اشاره به اقدام دولت در انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: ماه گذشته در قالب بودجه این موضوع مصوب و در سال جاری تخصیص می یابد. با این وجود کمبودها در حوزه وسایل حمل و نقلی به یک دور باطل تبدیل شده و امکان در نظر گرفتن اتوبوس و مینی بوس برای نیازهای توسعه ای وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: معاونت حمل و نقل این امکان را دارد حتی با وجود کمبودهای موجود؛ مینی بوس ها فرسوده را در برخی از نقاط شهر که آسیب زا است جمع آوری کند. این نقاط یا خود دارای آلایندگی بالایی هستند یا جز مناطقی هستند که جمع آوری مینی بوسهای فرسوده از این نقاط می تواند در ابعاد مختلف رونق  ایجاد کند.