روش های ساده برای خداحافظی با شکم!
چاقی معضلی هست که دردنیای مدرن امروزه و عصر تکنولوژی با آن رو به رو هستیم و هرچه می گذرد سن ابتلا به آن رو به کاهش است ، سبک زندگی و تغذیه نامناسب یکی از عوامل مهم و اساسی در رابطه با چاقی افراد جامعه است. فقر حرکتی بر اثر مدرنیزه شدن ، مصرف غذاهای چرب و غیر مفید ، فشارهای درونی، استرس ها، کم کاری غدد تیروئید و ... دست به دست هم می دهند تا فرد را با افزایش وزن رو به رو کنند. در رابطه با جلوگیری از چاقی و کاهش وزن ساده با یک متخصص تغذیه به گفت و گو نشسته ایم .

دکتر سیدعلی کشاورز متخصص تغذیه بیان کرد: برای کاهش وزن توصیه اولیه و اصلی ، طبیعت رژیم غذایی است در رژیم غذایی کاهش وزن چند نکته کلیدی را باید لحاظ کرد معمولا فردی که قصد کاهش وزن را دارد باید از انواع شیرینی ها ، شکر ، قند ، نوشابه ، بستنی و ... پیش از ناهار و شام به شدت اجتناب کند و از سبزیجات پخته ( کدو ، بادنجان ، نخود فرنگی ، قارچ ، کرفس ، بامیه و...) دروعده ناهار و شام استفاده کند به عبارتی منابع فیبر را بالا ببرد .

وی در ادامه افزود : فیبرها معده را پر می کنند و به نوعی سیری کاذب را در فرد بوجود می آورند ، مکمل های فیبری و پروتئینی نیز در ‌رژیم غذایی نقش بسزایی دارند و باعث جذب آب و سیر کننده و پر کننده معده هستند بنابراین بهترین روش در کاهش وزن این است که بدون مصرف دارویی جلوی اشتهای خود را بگیریم و مصرف چربی را به حداقل برسانیم وغذاهای سرخ کردنی (کتلت ،کوکو ، فست فود ، ته دیگ ) را از وعده های غذایی حذف کنیم و گوشت قرمز مصرفی را بصورت آب پز و بخار پز مصرف کنیم در حقیقت با همین چند نکته ساده به راحتی به کاهش وزن سریع دست پیدا می کنیم و نیازی به مصرف قرص و داروهای لاغری نیست .

این متخصص تغذیه در رابطه با مصرف صبحانه تاکید کرد : وعده صبحانه به هیچ وجه نباید حذف شود در کل حذف یک وعده غذایی در کاهش وزن بسیار کار غلطی است و باعث ولع در وعده های غذایی دیگر می شود بنابراین کسانی که فکر می کنند با نخوردن صبحانه لاغر می شوند به کل در اشتباه هستند حتی نخوردن صبحانه باعث افزایش وزن هم می شود و علاوه بر آن به بدن خود بسیار آسیب می زنند پس حتما باید سه وعده غذایی متعادل و صحیح میل شود .

وی بیان کرد : غذاهای تند و برخی از فلفل ها در کاهش وزن تاثیر زیادی دارند . مصرف روزانه فلفل سبب کاهش وزن شده و بدن را در حالت ثابت و دلخواه نگه می دارد. نوعی ماده شیمیایی مهم در فلفل موسوم به «کاپسایسین» وجود دارد که این ماده شیمیایی یافت شده در فلفل توانایی زیادی در بالا بردن سوخت و ساز بدن داشته و میزان چربی سوزی بدن را افزایش می دهد.

کشاورز در خصوص مصرف قرص های لاغری متذکر شد: قرص هایی که در کانال های ماهواره ای تبلیغ می شوند اکثریت مورد تایید نیستند و پروانه تولید و مجوز ندارند و علاوه بر مضراتی که دارد ممکن است جان فرد را هم به خطر بیاندازند . اما یکسری مکمل ها هستند که وزارت بهداشت نظارت کامل روی این قرص ها دارد و استفاده از آن ها بلامانع است .

امروزه یکسری ترکیبات گیاهی در بازار هستند که باعث کاهش اشتها می شوند و تاثیر گذاری بسزایی دارند چرا که متابولیسم بدن را خوب تحت تاثیر قرار می دهند .« سل درینافست » یک مکمل رژیمی و ویتامینی است که از شامل عصاره انگور ، آناناس ،چای سبز ،قهوه سبز ،خارخسک، گیاه قاصدک و ... است این مکمل در گروه داروهای لاغری هیچ عوارضی ندارد .

«کالری بلوکرها» یکی دیگر از ایده آل ترین لاغر کننده ها هستند و جذب و هضم نشاسته را کند می کنند تا فرد دیر تر گرسنه شود .

این متخصص در پایان اظهار کرد : افرادی که وعده ناهار و شام خود را با میوه پر می کنند و معتقد هستند که اینگونه لاغر می شوند به شدت در اشتباه هستند چرا که پس از مدتی عضلات و پوست شان از بین می رود .میوه ها دارای قند فراوان اند و در کاهش وزن نقشی ندارند حتی باید در ‌رژیم غذایی خود مصرف آن را محدود کنند .