فانی طراحان استیضاح خود را قطعی نکرد

جلسه عصر امروز(سه‌شنبه، 2 شهریور) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور امضاء‌کنندگان طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و امضاء‌کنندگان استیضاح برگزار شد.

بر اساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه به سؤالات طراحان استیضاح و برخی نمایندگان پاسخ داد که توضیحات‌اش قانع کننده نبود.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس بعد از تعطیلات تابستانی مجلس وزیر آموزش و پرورش به منظور پاسخگویی به سؤالات نمایندگان موظف به حضور در یکی از جلسات علنی مجلس است.

به گزارش تسنیم، در صورتی که استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم در یکی جلسات علنی مجلس مطرح شود، اولین استیضاح مجلس دهم از زمان تشکیل تاکنون خواهد بود.

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در صورتی که نمایندگان استیضاح کننده از توضیحات وزیری که مورد استیضاح قرار گرفته قانع نشوند، رئیس‌جمهور موظف است ظرف مدت 3 ماه فرد دیگری را برای تصدی وزارت به مجلس معرفی کند.

همچنین تا پیش از کسب رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت، رئیس‌جمهور موظف است فردی را به عنوان سرپرست به منظور اداره امور وزارتخانه مربوطه منصوب کند که این امر نیازی به تائید مجلس ندارد.

متن استیضاح وزیر آموزش و پرورش که به امضای 77 تن از نمایندگان مجلس رسیده به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام، به‌استناد ماده 222 و 223 آیین‌نامه داخلی مجلس و در اجرای اصل 89 قانون اساسی بدین وسیله طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش برادر گرامی جناب آقای دکتر فانی با 64 امضا تقدیم می‌گردد.

نظر به مشکلات زیر در حوزه وظایف وزیر، این‌جانبان امضاکنندگان درخواست اعلام وصول استیضاح وزیر محترم آموزش و پرورش را داریم:

1. ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش

2. ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش

3. ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان براساس اصل 30 قانون اساسی

4. ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به‌مراتب از متوسط کشور کمتر است

5. ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان

6. ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند.

7. عدم اقدام جدی و مؤثر در جهت تدوین و ارائه نقشه راه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علی‌رغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش

8. عدم وجود رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه

9. نداشتن برنامه مدون، مؤثر و عملیاتی برای غنی سازی و ارتقای بهره‌وری برنامه‌های آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای آموزشی و استقرار و توسعه نظام آموزشی به‌خصوص در مدارس شبانه‌روزی، چندپایه، ابتدایی و پیش‌دبستانی در مناطق محروم، روستایی،‌ عشایری و مرزی

10. نداشتن برنامه و نظام مشخص و مؤثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد، نظارت،‌ ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و کیفی نیروی انسانی.