پروازهای فرودگاه مهرآباد باید محدودیت ساعت داشته باشد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه منطقه 21  از ابتدای شکل‌گیری بیشتر دارای کاربری‌های صنعتی، کارگاهی، شبکه بزرگراهی بوده است اظهار داشت : در کنار تسلط کاربری های صنعتی بر مسکونی در این منطقه ، تصویب دیر هنگام طرح تفصیلی منطقه(سال 1385) به عنوان سندی برای اداره منطقه، زندگی را برای ساکنان منطقه 21 سخت کرده است.

وی با ذکر اینکه ساختار شهری این منطقه در شرایط کاملا ویژه ای قرار دارد عنوان کرد :  از یک طرف به لحاظ عجین شدن بافت صنعتی این منطقه با بافت مسکونی و  از طرف دیگر پراکندگی محلات آن سبب شده تا از لحاظ میزان تراکم ، وضعیت مشخصی نداشته باشد و این موضوع گله‌مندی شهروندان را در پی داشته است اما با ابلاغ طرح تفصیلی این مشکلات تا حد بسیاری برطرف شد .

وی همچنین با اشاره به اینکه در این منطقه 340 کارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد و برخی از شهروندان منطقه همجوار این کارخانجات زندگی می‏کنند بر لزوم انجام ارزیابی دوره ه‏‏ای عملکرد زیست محیطی و پایش آلایندگی این کارخانجات تاکید کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهربا اشاره به اینکه شهروندان منطقه 21 نباید احساس کنند که در حاشیه تهران هستند و ما آنها را فراموش کرده‌ایم گفت:  آلایندگی زیست‌محیطی و صوتی کارخانه‌ها، تردد پرسنل کارخانجات، عدم تأمین پارکینگ برای خودروهای پرسنل، ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی، عدم تامین فضای فرهنگی و ورزشی ویژه برای بانوان از جمله مشکلات منطقه 21 محسوب می‌شود.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری پروژه‌های کلان و خرد در سطح منطقه 21 که در طول سالهای اخیر در منطقه آغاز شده گفت: امیدواریم با سر و سامان دادن به مشکلات و تکمیل طرحهای در دست اقدام ، هم به جهت تعداد و هم از نظر دسترسی تا حد ممکن شاخص رفاه در این منطقه افزایش یابد  .

سالاری همچنین در بازدید از سرای محلات منطقه اظهار داشت : یکی از شاخصه های مهم فرهنگی موجود در سراهای محلات ، کتابخانه ‏های آنها می‏باشد. قطعا افتتاح این کتابخانه‏ ها در سرای محلات نقش مهمی در توسعه‏ ی فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه ‏ی مطالعه ا‏ی شهروندان منطقه 21 خواهد داشت.

سالاری در جریان بازدید از پروژه ‏های حمل و نقل منطقه 21  اظهار داشت: ماموریت‏های حوزه حمل و نقل منطقه نسبت به سایر حوزه ‏های ماموریتی در بودجه‌بندی سال جاری این منطقه بیشترین اولویت را داشته است.  شبکه معابر این منطقه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است بطوریکه این منطقه جزء مناطق استثنایی است و بزرگراه‌های فرا منطقه‌ای از داخل آن عبور می‌کند از آن جمله می‌توان به بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید لشگری، فهمیده و فتح اشاره کرد و گفت: در واقع ورودی مسافران از 6 استان از منطقه 21 انجام می‌پذیرد، لذا توجه به مسایل ایمنی و ترافیک این منطقه ضرورت دارد.

وی با توجه به اهمیت توجه به ارتقاء ایمنی در این منطقه، بازدید از پروژهای غیر همسطح سازی تقاطعات منطقه را در برنامه بازدید خود از این منطقه قرار داد و از  تقاطع غیرهمسطح گلها و فتح ک تقاطع غیر همسطح شهید لشکری و ایران خودرو بازدید و آخرین وضعیت این پروژه‏ ها را بررسی کرد.

این عضو شورای شهر تهران برانجام مطالعات نصب پل‏های عابر پیاده اعم از مکانیزه و غیر مکانیزه در محور آزادراه تهران-کرج، بزرگراه شهید فهمیده و بزرگراه شهید لشگری جهت سهولت دسترسی ساکنان شهرک‌های اطراف این محورها تاکید کرد.

سالاری یکی از مسایل مهم و نگران کننده منطقه را مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی دانست و گفت : سال‌های گذشته طرح‌هایی تدوین شده اما این طرح‌ها به طور کامل عملیاتی نشد و این موضوع در برنامه‌های سال جاری و بودجه منطقه، لحاظ گردیده تا احداث و بهسازی شبکه‌های اصلی هدایت و جمع‌آوری آبهای سطحی در سطح منطقه اجرا شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه بازدید خود به موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: اگرچه این موضوع از گذشته مطرح بوده است اما کاری بسیار سخت و هزینه‌بر است چرا که جابجایی فرودگاه نیاز به هزاران میلیارد تومان اعتبار دارد و قطعاً در برنامه ششم قابلیت اجرا ندارد اما امیدواریم در برنامه هفتم توسعه دولت دیده شود.

سالاری بر کنترل آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیمایی و اجرایی شدن مصوبات توافقات انجام شده منع پرواز در ساعات 12 شب تا 5 صبح تاکید کرد.

سالاری همچنین بر اهتمام جدی مدیریت شهری برای کمک به ساماندهی و بهسازی مساجد سطح منطقه تاکید کرد و گفت: با توجه به نزدیکی به ایام محرم رسیدگی به اماکن مذهبی سطح منطقه و توجه به برنامه‌ها و فعالیت های دینی، مذهبی و فرهنگی بصورت مسجد محور و با استفاده از توان شهروندان، خصوصا جوانان در سطح محلات باید در اولویت امور قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران در پایان با ذکر اینکه منطقه 21 مستعد اجرای طرح ها و پروژه های شاخص شهر تهران است تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا در راستای درآمدزایی پایدار برای شهر با اتخاذ تدابیر لازم و برداشتن موانع پیش روی و جذب سرمایه گذاران، اجرای طرح ها و پروژه های کلان را در دستور کار قرار دهیم.