استعمال سیگار در اماکن عمومی از مهر ممنوع می شود

قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی که حدود 10 سال پیش به تصویب رسیده است.

کارخانجات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن هتل‌ها، مهمانسراها و میهمان‌پذیرها، رستوران ها، موزه ها، پایانه های مسافربری، فروشگاه های بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه های عمومی، ورزشگاه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد، مصلی ها، وسایل نقلیه عمومی، مؤسسات و سازمان های دولتی و عمومی،بانکها، شرکت های دولتی و شهرداریها از جمله اماکن عمومی هستند که باید استعمال دخانیات در آنها ممنوع شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری ها، دادستانی ها و نیروی انتظامی با مشارکت هم در صدد اجرای کامل این موضوع مهم هستند.

دکتر محمدرضا مسجدی افزود: آیین نامه و قانون بسیار مناسب در این زمینه در کشور داریم که یکی از بهترین قوانین دنیا است. از زمان تصویب این آیین نامه، نظارتی بر اجرای دقیق و عملی آن تا کنون وجود نداشته و در کنترل و اعمال آنها هم ضعیف بودیم که امیدواریم با همت جدی متولیان به هدف مهم، ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی دست یابیم.

وی ادامه داد: براساس ماده یک آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، مصرف هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مسقف ممنوع می باشد اما تاکنون این موضوع بطور کامل در کشور اجرایی نشده است.

مسجدی گفت: حضور موثر دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، وزارت صنعت معدن و مجلس شورای اسلامی فرصتی مناسب برای اجرای کامل این موضوع است. وزارت بهداشت در دولت یازدهم به طور جدی دنبال اجرایی شدن آن است.

وی افزود: ممنوعیت مصرف سیگار در اغلب کشورها از جمله ترکیه و پاکستان در حال اجرا می باشد و ما هم باید آن را در همه مناطق کشور اجرایی کنیم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تبا اشاره به نقش سازنده رسانه ها در اجرای کامل این موارد تاکید کرد: وسایل ارتباطی مانند موضوعات صرفه‌جویی در برق و آب باید به این موضوع مهم بپردازند تا مردم ضمن آشنایی با مضرات مصرف سیگار، آنها در جریان فواید عدم استعمال آن در اماکن عمومی قرار گیرند.

مسجدی به تعداد مرگ و میر براثر مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: سالانه در کشور 65 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار فوت می کنند که این رقم نگران کننده است.

وی افزود: آمار فوت شدگان براثر سیگار و قلیان چندین برابر کشته شدگان حوادث راهنمایی و رانندگی است و مسئولان باید توجه جدی تری به این موضوع داشته باشند تا شاهد کاهش مرگ و میر براثر مصرف سیگار در جامعه باشیم.

دبیرکل جامعه مبارزه با استعمال دخانیات خاطرنشان کرد: مصرف سیگار مضرات فراوانی دارد و عامل بروز 25 نوع سرطان و 50 نوع بیماری است که از جمله آنها می توان به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، مغزی و برخی از سرطان ها و عفونت های ریوی اشاره کرد.