فعالان حقوق حیوانات در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند مدیریت یکی از بلوک‌های ساختمانی در شهرک اکباتان با سم‌گذاری (مرگ موش) منجر به مسمومیت دست کم ۳۰ و کشته شدن ۱۰ گربه شده است. مدیر این بلوک اعلام کرده که برای از بین بردن موش‌ها سم‌گذاری کرده بوده اما فعالان حقوق حیوانات این ادعا را دروغین می‌دانند.

سارا امینی مدیرعامل دیدبان حقوق حیوانات ایران در این باره به خبرنگار مهر گفت: مدیریت یکی از بلوک‌ها در شهرک اکباتان تشخیص داده که باید محوطه سم‌گذاری بشود. البته ادعا می‌کنند که این سم را برای موش‌ها گذاشته بودند در صورتی که سم را در گوشت و در فضای باز گذاشته بودند که کاملا مشخص است هدف گربه بوده است وگرنه سم موش را در فضای باز نمی‌گذارند و اصلا مگر برای کشتن موش در گوشت سم می‌گذارند؟

امینی اضافه کرد: مجموعا دست کم ۳۰ گربه مسموم شده‌اند که حامیان حیوانات آن‌ها را به دکتر و دامپزشکی بردند اما ۱۰ گربه مرده‌اند و بقیه مداوا شده‌اند.

بر اساس گزارش کلینیک دامپزشکی علت مرگ گربه‌ها مسمومیت با مواد ضد انعقاد خون مثل وارفارین (مرگ موش) اعلام شده است.

در این گزارش آمده است علت مرگ پس از کالبدشکافی خونریزی داخلی و همچنین خونریزی از داخل دهان و متعاقب آن شوک تشخیص داده شده و گربه‌های تلف شده احتمالا بر اثر مسمومیت با مواد ضد انعقاد خون مثل وارفارین (مرگ موش) کشته شده‌اند.

مدیرعامل دیدبان حقوق حیوانات اعلام کرد که حامیان حیوانات پس از این اتفاق به کلانتری منطقه مراجعه کرده و اتفاق را گزارش کرده و شکایتی تنظیم کرده‌اند اما از فرایند حقوقی متعاقب آن هنوز تصویر روشنی موجود نیست.

پیش از این نیز حامیان حیوانات از کشتن گربه‌ها به شکل فجیعی در بلوک دیگری از شهرک اکباتان خبر داده بودند. این اتفاقات موجی از اعتراض فعالان حقوق حیوانات و برخی هنرمندان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

یک کارشناس حقوق محیط زیست در این باره گفت: حیوان‌آزاری‌هایی که این روزها گزارش می‌شود، محصول بی‌قانونی است و نبود قانون کارآمد و دارای ضمانت اجرایی، زمینه بروز چنین اقدامات وحشیانه‌ای را فراهم کرده است.

گلایل بلورچی با یادآوری برخی فجایع خشونت‌آمیز علیه حیوانات در سال‌های اخیر از جمله قتل الاغی با ضربه‌های پتک سنگین، سلاخی وحشیانه و شکنجه‌گونِ یک خرس و توله‌های سه ماهه آن، قتل سگ‌ها با تزریق اسید و اذیت و آزار یک سگ در استان گلستان، توسط یک شخص روان پریش اعلام کرد: تمامی وقایعی که این روزها در رسانه‌ها گزارش می‌شود، محصول بی‌قانونی است و عدم وجود قانون کارآمد و دارای ضمانت اجرایی جدی، زمینه بروز چنین اقدامات وحشیانه‌ای را فراهم کرده است و بنابراین رفع خلاءهای قانونی موجود بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس ارشد حقوق محیط زیست با تاکید بر منع کشتار حیوانات اهلی بی‌سرپرست و رها تصریح کرد: عناوینی همچون ساماندهی حیوانات ولگرد، جلوگیری از زاد و ولد، طرح کنترل بیماری‌ها و از این قبیل، جواز کشتار حیوانات را صادر نمی‌کند. راه حل های منطقی، علمی و اصولی هم وجود دارد که قطعا کشتار جزء این راه حل ها نیست.

مسئولان سازمان محیط زیست طی ماه‌های گذشته چندین بار از تصویب قانون حمایت از حیوانات ولگرد و بی سرپرست «به زودی» خبر می‌دهند. به گفته این مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است این قانون را به تصویب برساند تا نحوه رفتار با حیوانات شهری ساماندهی شود و ماده واحده قانونی را به منظور سامان دادن وضعیت این حیوانات و جلوگیری از آزار و اذیت آن ها، تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

اکنون باید دید اعتراضات هنرمندان و فعالان حقوق حیوانات منجر به تسریع در تصویب این ماده واحده قانونی و برداشتن گامی در راستای رفع این خلأ قانونی خواهد شد یا خیر؟