برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید از مدارس شروع کنیم

سعدی نمکی - معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی امروز در مراسم رونمایی از نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) طی سخنانی، اظهار کرد: برخلاف برخی افراد که فقر را عامل مشکلات جامعه می‌دانند، بنده تصور می‌کنم مهمترین نقصان ما فقدان انسان‌های توسعه یافته است.

وی افزود: اگر با پدیده‌ای به نام داعش مواجه می‌شویم به دلیل غفلت از تربیت انسان‌های توسعه یافته است به گونه‌ای که یک جوان فرانسوی از مهد تولد خود در غرب برخواسته و نقطه‌ای در شرق جهان را منهدم می‌کند.

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: نخستین گام تربیت انسان توسعه یافته از بدو تولد آغاز می‌شود و پس از آن مدرسه جایی است که بیشترین جمعیت را در اختیار داشته و می‌توانیم در این رابطه اقدام کنیم.

نمکی ادامه داد: چندی پیش به همراه مسئولان نیروی انتظامی از شب‌های تهران در برخی محلات بازدید داشتیم که متأسفانه شاهد تعداد زیادی از جوانان و کودکان معتاد بودیم. همچنین بنده بازدیدی از کهریزک داشتم و با اجساد جوانانی که به دلیل اعتیاد و یا مسمومیت مصرف قرص در مهمانی‌ها جان باخته بودند، مواجه شدم.

وی با طرح این پرسش که آیا جمع کردن معتادان از کف خیابان مشکلات کشور را حل می‌کند؟ عنوان کرد: باید از کودکانی که امروز در مدارس در اختیار ما هستند نهایت استفاده را برده از تربیت آنها غافل نشویم.

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: نظام مراقبت اجتماعی از دانش اموزان نخستین گام مثبت برای اجرای فرمان‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی است و ویژگی آن پرهیز از کارهای جزیره‌ای و وفاق ملی در این رابطه است.

نمکی ادامه داد: اگر در مدارس آموزش‌ها را به خوبی ارائه دهیم می‌توانیم شاهد کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی باشیم، هم اکنون دانش آموزان فرمول‌های ریاضی را به خوبی بلدند اما علم زیستن را نمی‌دانند و حتی مهارت فرار کردن را هم بلد نیستند. کودکی که دائم در فضای مجازی بسر می‌برد حتی در موقع وقوع زلزله یا آتش سوزی قادر به فرار کردن و نجات جان خود نیست.