45 هزار دانش‌آموز تجربه حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند

پرویز افشار در هفتمین نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در راستای اجتماعی شدن با مواد مخدر و استفاده حداکثری از ظرفیت تمامی اقشار در جامعه و NGO‌های فعال در این زمینه و بر اساس منویات مقام عظمی ولایت مبنی بر اهمیت مبارزه با مواد مخدر به عنوان ام‌الفساد اجتماع، نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در تاریخ 13 و 14 آذر و با حضور بیش از هزار نفر از مدیران دستگاه‌های دولتی، خیرین، ورزشکاران و متنفذین دینی برگزار خواهد شد.

نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در 13 و 14 آذر

وی افزود: در این همایش قرار است از سخنرانی ریاست جمهور، رئیس مجلس و همچنین وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سالن اجلاس سران بهره‌مند شویم.

افشار اظهار داشت:‌ محورهای این نشست تبیین نقش سمن‌ها و مطالبه بخش دولتی از آنها، توانمندسازی و کارکردهای اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی، الگوسازی رفتارهای سازمان‌های مردم‌نهاد، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در مبارزه با مواد مخدر، نقش خیرین در ستاد مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اقدام و عمل می‌باشد.

یک ماه آینده چهارمین جلسه کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور روسای قوا و مسئولین کشور در محضر رهبر انقلاب

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چهارمین جلسه ملاقات سران سه قوه و فعالین ساماندهی مبارزه با مواد مخدر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی که در ظرف دو سال گذشته در محضر رهبر انقلاب تشکیل شده بود، در یک ماه آینده چهارمین جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

وی افزود: به همین جهت فعالیت مضاعفی برای جمع‌آوری اطلاعات و طبقه‌بندی آنها برای ارائه به رهبر انقلاب از سوی دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر انجام شده و در حال نهایی شدن آمار و اطلاعات آن است. 

میزان موفقیت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به 50 درصد می‌رسد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از معاونان دادستان کل کشور در قوه قضائیه به صورت ویژه قرار است که اقداماتی را در راستای مبارزه با مواد مخدر انجام دهد و به همین جهت مأموریت‌هایی از سوی این قوه داده شده است، همچنین قرار است که وزارت ورزش و جوانان با استفاده از امکانات ورزشی موجود و تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی اقدامات را در کاهش اسیب‌های اجتماعی انجام دهد که با انجام آنها میزان موفقیت کاهش آسیب‌های اجتماعی از 10 و 15 درصد فعلی به حدود 50 درصد خواهد رسید.

افشار تصریح کرد: انجمن‌های همیار در وزارت علوم هم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته و قرار است که همایشی را در همین زمینه در بهمن ماه برگزار کنند. ضمن اینکه بازرسان وزارت ورزش و جوانان هم به صورت غیرمترقبه و مستمر بازدیدهایی را از مراکز ورزش کشور انجام داده و می‌دهند که در این زمینه تعدادی مراکز متخلف پلمب و راهنمایی‌های لازم را هم به برخی مراکز در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌اند. متأسفانه در برخی مراکز ورزشی توزیع مواد مخدر برای تحریک ورزشکاران وجود دارد.

ارائه گزارش به صورت ماهانه 356 دستگاه دولتی متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر

وی خاطر نشان کرد‌:در حوزه فرابخشی و برنامه‌ریزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال 95، ابلاغیه به تمامی دستگاه‌های متولی فرستاده شده که بازخوردهای اقدامات و فعالیت‌های 35 دستگاه متولی مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت هر ماه به این ستاد ارائه شده و می‌شود. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سومین جلسه رسیدگی به امر مبارزه با مواد مخدر و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نزد مقام معظم رهبری چندی پیش برگزار شده همچنین در 2 جلسه برگزاری شورای اجتماعی کشور گزارش خوبی از مبارزه با مواد مخدر و توزیع روانگردان‌ها ارائه شده است. 

افشار افزود: پس از گزارش وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای تشکیل فراکسیون مبارزه با مواد مخدر ارائه داده‌اند که در صورت اجرا شدن آن می‌تواند به ما کمک کند.

دستور رئیس قوه قضائیه برای مبارزه همه جانبه با مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چندی پیش خدمت آیت‌الله آملی لاریجانی رسیدیم و گزارشی را درباره مبارزه با مواد مخدر به وی ارائه کردیم، افزود: رئیس قوه قضائیه در این جلسه رهنمودهای لازم را انجام و به همه زیرمجموعه‌های خود دستور دادند که همه زمینه‌های مبارزه با مواد مخدر که مد نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر است اجرایی شود.

افشار با بیان اینکه مجموع کشفیات 6 ماه سال جاری در کل کشور 357 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته، گفت: این میزان در سال گذشته 324 تن بوده است. 

رشد 10 درصدی کشفیات مواد مخدر در 6 ماه ابتدای سالجاری

وی افزود: سهم تریاک از میزان کشفیات 288 هزار و 785 کیلوگرم بوده که 14 درصد رشد نسبت به 6 ماهه مشابه سال گذشته داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: حشیش با 48 هزار و 905 کیلوگرم سهم کشفیات 6 ماه سال جاری بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یک درصدی داشته است. 

افشار خاطر نشان کرد: میزان کشفیات گروه هروئین شامل هروئین معمولی، کراک و کریستال 10 هزار و 478 کیلوگرم بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 29 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان کشفیات مرفین در 6 ماهه سال جاری 6 هزار و 10 کیلوگرم بوده است گفت:‌این میزان کشفیات نشان‌دهنده رشد 110 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. ضمن اینکه میزان کشفیات شیشه هم 899 کیلوگرم بوده که نشان‌دهنده کاهش 25 درصدی میزان کشفیات است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: هم اکنون شاهد تغییر روند وضعیت تولید شیشه در کشورمان به حداقل‌های ممکن رسیده‌ایم اما متأسفانه شیشه تولیدشده در کشورهای همجوار و همسایه با نام تولیدی ایران به کشورمان وارد می‌شود. 

افشار با بیان اینکه قیمت شیشه که چندی پیش افزایش پیدا کرده بود هم اکنون قیمت آن رو به کاهش است، گفت: متأسفانه قاچاقچیان به سمت واردات مرفین، حشیش و ماری‌جوآنا رفته‌اند در حالی که ما شاهد تولید شیشه در کشور هستیم.

قیمت شیشه از 120 میلیون به 40 میلیون رسیده

معاون کاهش تقاضا و آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ قیمت هر کیلو شیشه چندی پیش به 120 میلیون تومان رسیده بود که هم اکنون این ماده مخدر با قیمت 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود اما ما حداکثر تلاش خود را برای کاهش واردات مواد مخدر به کشورمان به کار بسته‌ایم.

وی با بیان اینکه سهم  تریاک 81 درصد و سهم حشیش 14 درصد از کشفیات مواد مخدر را در 6 ماهه ابتدای سال جاری به خود اختصاص داده خاطر نشان کرد: هروئین با 3 درصد، مرفین با 1.7 درصد و سایر مواد مخدر با 3 درصد رتبه‌های بعدی مواد مخدر کشف شده را به خود اختصاص داده‌اند.

افشار درباره سهم دستگاه‌های مقابله‌کننده به نسبت کشفیات مواد مخدر اظهار داشت:‌ نیروی انتظامی با 91 درصد، وزارت اطلاعات با 6 درصد، بسیج با 3 درصد و در پایان گمرک و سازمان زندان‌ها در مجموع با یک درصد سهم دستگاه‌های کشف‌کننده مواد مخدر در کشورمان هستند ضمن اینکه 11 درصد هم در زمینه کاهش عملیات و درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر داشته‌ایم که نشان دهنده رویکرد مبارزه با باندهای مواد مخدر و قاچاقچیان بزرگ بین‌المللی است.

رشد 17 درصدی توقیف خودروهای قاچاقچیان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در زمینه انهدام کارگاه‌های شیشه در 6 ماهه سال جاری شاهد کاهش 25 درصدی در این زمینه هستیم.همچنین در مورد افزایش توقیف خودروهای قاچاقچیان نیز شاهد افزایش 17 درصدی در این زمینه می‌باشیم.

وی با بیان اینکه مجموعا 198 هزار معتاد در 6 ماهه ابتدای سال جاری دستگیر شده‌اند، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال 94، حکایت از رشد 10 درصدی دارد.

جمع‌آوری 13 هزار معتاد متجاهر در طرح‌های مختلف سال‌جاری

افشار گفت: پاکسازی مناطق آلوده شهرها در دستور کار قرار دارد که در 6 ماه سال جاری حدود 13 هزار نفر معتاد متجاهر در مجموع تمام اقدامات و عملیات‌ها در سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند که در این بین برخی از معتادین چند بار دستگیر شده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره  فوتی‌های ناشی از مواد مخدر طبق گزارشات پزشکی قانونی اظهار داشت:‌ طبق آمار 5 ماهه سال جاری 1295 نفر مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در کشور به ثبت رسیده است که در این بین سهم زنان 123 نفر بوده که 9.5 درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است این میزان نشان‌دهند رشد 6 درصدی در این بخش است.

رشد مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت حاد مواد مخدر

وی خاطر نشان کرد: مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت حاد در سنوات قبل حدود 30 تا 40 درصد بوده که متاسفانه افزایش یافته است. طبق آمار سال جاری حدود 60 درصد مرگ و میر ناشی از مسومیت حاد در کشور داشته‌ایم.

افشار  در توضیح بیشتر این موضوع افزود: مسمومیت حاد شامل تزریق، زیاده‌روی در مصرف، اوردوز، بلعیدن است که افزایش مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد نیاز به هوشیاری افراد جامعه و هشداری برای مسئولین کشور است. البته در بیمارستان‌ها مدیریت خوبی در خصوص مسمومیت  حاد و اوردوز ناشی از آن تعبیه شده اما نیازمند آموزش بیشتری در سطح جامعه برای پیشگیری از آن می‌باشیم.

آموزش مبارزه با مواد مخدر به 420 فرماندار

وی گفت:‌ 420 نفر از فرمانداران سراسر کشور به عنوان رؤسای شوراهای مبارزه با مواد مخدر در شهرشان آموزش دیده و به خوبی پای این کار آمده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در طرح قم که سال گذشته بین دانش‌آموزان معلم مان و والدین در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر برگزار شده بود در مجموع 40 هزار آموزش دیدند البته قرار است این طرح در 12 استان دیگر تسری پیدا کند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تصویب و درک 2 واحد درسی به نام «مهارت‌های زندگی» برای کلیه دانش‌اموزان و دانشجویان طراحی تصویب و اجرا شده است که می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک حال ما باشد.

آموزش 40 هزار روحانی و 10 هزار نظامی برای مبارزه با مواد مخدر

افشار تصریح کرد: تا کنون 40 هزار نفر از روحانیون تحت آموزش‌های لازم مشاوره در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند همچنین 10 هزار نفر هم در محیط‌ های نظامی اعم از  ارتش، سپاه و بسیج آموزش‌های لازم کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر را فرا گرفته‌اند. 3 هزار نفر از کارکنان دولت هم آموزش‌های این بخش را گذرانده‌اند.

وی اظهار داشت: ‌شاهد افزایش 100درصدی اماکن نگهداری معتادین متجاهر دستگیرشده در سطح شهرها هستیم. همچنین اقدامات خوبی در راستای تداوم کاهش انتقال ویروس ایدز از تزریق می‌‌باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه توسعه خط ملی مشاوره‌ اعتیاد انجام شده و حدود 800 هزار بسته آموزشی با هدف اطلاع‌رسانی کانون‌های هدف توزیع شده خاطر نشان کرد:‌ در زمینه توسعه مشارکت سازمان‌های غیردولتی توانمندسازی و حمایت از برخی طرح‌های کارآفرینی در دستور کار است.

وی افزود: 111 همایش محلی، شهرستانی و ملی با موضوع نگاه به معتادین ترک داده شده در کل کشور برگزار شده و قراردادهای زیادی نیز با دانشگاه‌های مختلف در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر منعقد شده است.

از 30 پایانه با موضوع مبارزه با مواد مخدر حمایت کرده‌ایم

افشار با بیان اینکه مجموعا 18 قرارداد جدید پژوهشی با عناوین مختلف توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در 6 ماهه ابتدای سال جاری منعقد شده گفت:‌ 18 طرح پژوهشی که در سنوات قبل انجام شده در این مدت به پایان رسیده است ضمن اینکه حمایت از 30 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا که با موضوعات  ستاد مواد مخدر مرتبط بوده‌اند مورد حمایت قرار گرفتند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:  205 طرح دانش فنی که مورد حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده‌اند به معاونت‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده ضمن اینکه در 6 ماهه ابتدای سال جاری 7 همایش مهم ملی و بین‌المللی از سوی این ستاد پشتیبانی شده‌اند.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی پیشگیری از مواد مخدر در مسیر بالکان در بهمن

افشار تصریح کرد: کنفرانس بین‌المللی پیشگیری از مواد مخدر در مسیر بالکان که به ابتکار وزیر کشور، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست روسای ستاد مبارزه با مواد مخدر جهان در نیویورک مطرح شده بود مورد استقبال سازمان ملل قرار گرفته بود گفت: قرار است در این کنفرانس 30 کشور و نماینده حوزه بالکان که در بهمن ماه برگزار می شود شرکت کنند.

وی تصریح کرد:‌آسیب‌های اجتماعی در دل جامعه  ایجاد شده و باید در دل همین جامعه نیز کنترل، مدیریت و درمان شود.

افشار  با بیان اینکه معتاد متجاهر کسی است که بی‌‌خانمان بوده و بدون حمایت از سوی خانواده در خیابان رها شده که بخشی از رفتارهایش مخاطره‌آمیز برای جامعه است، افزود: در بین برخی معتادان متجاهر متکدیان، کارگران فصلی،  افرادی که از برخی شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند، بیماران مزمن روانی، افراد خارجی که به صورت قاچاقی به تهران آمده‌اند و همچنین کودکان و زنان خیابانی وجود دارند که البته همه این افراد را نمی‌توان معتاد متجاهر دانست.

معاون ستاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جمع‌آوری معتاد متجاهر کار آسانی است ولی نگهداری و درمان و استمرار بر ترک آنها و ارائه خدمات اجتماعی و حمایت‌های روانی و باز توانی باید همزمان با هم در مورد آن فرد اجرایی شود، گفت: در بهترین سرویس‌های درمانی دنیا میزان موفقیت معتادین تحت درمان بین 35 تا 40 درصد است که متاسفانه آمار ما در مورد بازگشت معتادین متجاهر به جامعه پس از دستگیری و بستری آنها در کمپ‌های درمانی 90 درصد است.

افشار خاطر نشان کرد: بضاعت ما در تهران برای دستگیری و درمان معتادین متجاهر بین 5 هزار تا 6 هزار نفر است.

ماده مخدر زامبی به ایران وارد نشده

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مواد مخدر جدید وارد شده به بازار مواد مخدر کشور گفت: به صورت مستمر در حال رصد مواد جدید وارد شده به ایران هستیم که اطلاع‌رسانی درباره آنها صورت خواهد گرفت اما به صورت مشخص در مورد زامبی که ماده مخدری است که در آمریکای شمالی شایع شده باید بگویم که این ماده مخدر به صورت تجاری وارد ایران نشده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برای ستاد مبارزه با مواد مخدر فضای مجازی و انتشار برخی اخبار و اطلاعات درباره فروش مواد مخدر بسیار مهم است به همین دلیل هفته گذشته دیداری با رئیس پلیس فتا ناجا داشتیم که بسیار موفقیت‌آمیز بود. ضمن اینکه به صورت دائم لینک‌های سایت‌ها و موضوعات مرتبط با این امر در شبکه‌های مجازی به آنها ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مواد مخدر در بین ورزشکاران چه میزانی شیوع داشته است،‌گفت: کار مطالعاتی در مورد شیوع مواد مخدر بین ورزشکاران وجود ندارد البته ستاد دوپینگ اطلاعات و آمار جمع‌آوری شده از ورزشکاران و آزمایش‌های آنها را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می‌دهد اما در مجموع می‌توان گفت که آمار و میزان شیوع مواد مخدر میان ورزشکاران بالاست .

افشار همچنین در مورد سوال دیگر خبرنگار فارس از میزان استفاده مواد مخدر در بین دانش‌آموزان گفت: مواد مخدر مورد استفاده در جمعیت دانش‌آموزی در سال 80 نیم درصد این جمعیت بود که این دانش‌آموزان بین کلاس‌های سوم راهنمایی تا پایان متوسطه حداقل یک بار تجربه مواد مخدر را داشته‌اند که متأسفانه این میزان در سال 90 به 2 برابر و به آمار یک درصد جمعیت رسیده است.

45 هزار دانش‌آموز تجربه حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند

وی تصریح کرد: اگر جمعیت دانش‌آموزان بین کلاس‌های سوم راهنمایی تا پایان متوسطه را 4.5 میلیون نفر در نظر گرفته باشیم می‌توانیم بگوییم که هم اکنون 45 هزار نفر از دانش‌اموزان تجربه حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را در دوران تحصیل خود داشته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان تصریح کرد:‌در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران کشورهای خارجی حتی از تحویل تجهیزات مبارزه با مواد مخدر و تعمیرات اقلام، اجناس و وسایل این امر به ایران خودداری می‌کردند که البته امیدواریم با تغییر فضای ایجاد شده این روند بهبود پیدا کند که در این زمینه کشور ژاپن قدم‌هایی را در راستای کمک به ایران برداشته است.