حقوق همه زندانیان، فارغ از نوع جرم و محکومیت رعایت شود

علی اصغر جهانگیر در نشست تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان زندان ها که امروز (شنبه) برگزار شد، افزود: آشنایی زندانیان با حقوق خود از جمله برنامه هایی است که در زندان ها با اشکال مختلف انجام می شود.

وی بر نقش مدیران زندان ها در اجرای بخشنامه «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها» هم تاکید کرد و گفت: اجرای این بخشنامه که محصول ماه ها تلاش مجموعه قضائی کشور است، باید به طور ویژه در دستور کار مدیران قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های قانونی برای کاهش جمعیت زندانیان باید به یک نهضت عمومی در دستگاه قضائی و زندان ها تبدیل شود تا ضمن رفع دغدغه های مقام معظم رهبری بتوانیم در پیشبرد اهداف عالیه قوه قضائیه تلاش کنیم.

این مقام مسئول قضائی همچنین تصریح کرد: پیگیری وضعیت قضائی زندانیان تحت قرار تا حصول نتیجه لازم باید در دستور کار مدیران زندان ها باشد.

به گزارش سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: باید خدمات واحدهای انجمن های حمایت از زندانیان در کنار افزایش شمار این واحدها نیز توسعه یابد؛ چرا که انجمن های یاد شده نقش موثری در دور کردن آسیب های احتمالی خانواده های زندانیان دارند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه همچنین یکی از راه های توسعه امنیت پایدار در زندان ها را توجه به مقوله اشتغال زندانیان دانست.

وی در ادامه گفت: وقتی زندانی بتواند با اشتغال در زندان، درآمدزایی داشته باشد بسیاری از دغدغه های معیشتی خانواده او از بین می رود؛ ضمن اینکه این موضوع در بهبود وضعیت شخصیتی و روحی زندانی تاثیر بسزایی دارد.

جهانگیر اضافه کرد: موضوع حرفه آموزی در کنار اشتغال نیز باید به صورت هدفمند دنبال شود و زندان ها به گونه ای برنامه ریزی کنند که حرفه متناسب با نیاز بازار کار به زندانیان آموزش داده شود تا این افراد بعد از آزادی، دچار بیکاری یا شغل کاذب نشوند.

جهانگیر در ادامه نشست تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان زندان ها درباره موضوعات روز زندان ها نیز نکاتی را مطرح کرد.