حمید قبادی در مورد نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی که هم اکنون در تالار وحدت برپا است، گفت: امروزه به طور خودجوش برخی از تولیدکنندگان البسه اقدام به تهیه لباس‌های ویژه ایام سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) کرده‌اند که به صورت متنوعی در بازار عرضه شده است و به راحتی می‌توان انواع آن را در مراکز فروش وسایل و المان‌های مذهبی ویژه این ایام مشاهده و تهیه کرد.

وی ادامه داد: از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه ساماندهی مد و لباس و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی، با استفاده از قابلیت‌های طراحی و دوخت امروز کشور و با هدف ارتقای کیفیت لباس عاشورا، ارائه و نمایش دستاوردها و توانمندی‌های تولیدکنندگان، کمک و حمایت به رشد تولید ملی و ارتقای سطح دانش و تخصص فعالان این حوزه و الگوی مبتنی بر پوشش مناسب بر فرهنگ ایرانی، اسلامی با رویکرد عفاف و حجاب اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی کرد که از روز گذشته آغاز به کار کرد و تا  اول آبان در تالار وحدت تهران ادامه خواهد داشت.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: بعد ازانقلاب اسلامی مراسم‌های عاشورایی رونق گرفت و همزمان با دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان مجدداً احیاء کامل شد و البسه عاشورایی به شکل امروزی پدید آمد و رزمندگان با نوشتن شعارهای عاشورایی بر پشت و سینه لباس‌های نظامی خود و استفاده از سربندهای آیینی‌ با مضامین مذهبی در جبهه‌های حق علیه باطل ضمن مدد از حرمت اسم آقا امام حسین(ع) و ائمه اطهار (ع) به تبلیغ و ترویج این فرهنگ پرداختند.

قبادی هدف از برگزاری این نمایشگاه را  ارتقای سطح کیفی البسه عاشورایی به لحاظ دوخت و طرح، عنوان کرد و ادامه داد:  ایجاد بستر مناسب جهت تبادل‌نظر تولیدکنندگان و طراحان در این حوزه، شناخت توانایی‌های تولیدکنندگان و طراحان و ترغیب دست‌اندرکاران طراحی و دوخت در جهت تولید لباس عاشورایی، ارائه و نمایش تولیدات و دستاوردهای تولیدکنندگان این حوزه، کمک به ایجاد بازار مستعد با توجه به دو ماه ایام سوگواری جهت حمایت از رشد تولید داخلی و تبادل اطلاعات و ارتقای سطح دانش و تخصص فعالان حوزه‌های مرتبط از دیگر اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی است.

وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعاتی از تولیدکنندگان مذکور در قالب سایت رسمی لباس عاشورایی به نشانی  www.labasashouraei.ir خبر داد و افزود: شناسایی شیوه‌های مختلف در فراگیر شدن استفاده از لباس ایام سوگ امام حسین (ع) و ائمه اطهار با توجه به خواسته‌ها و سلایق هیأت‌های مذهبی و ارائه لباس عاشورایی ویژه ایام سوگواری ماه محرم و صفر (مردانه، زنانه، پسرانه، دخترانه) از جمله برنامه‌هایی است که امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به اهدافمان در این زمینه دست پیدا کنیم.

قبادی تصریح کرد: پارچه، المان‌ها و نشان‌های عاشورایی، مدال، بج سینه و ...، لباس‌های تعزیه و شبیه‌خوانی و سوگواری حضرت اباعبدالله و ائمه اطهار (ع)، لباس‌های ویژه تمثیل‌سازی حضرت علی‌اصغر (ع) (شیرخوارگان حسینی) و نمایش لباس‌ها و سربندهای عاشورایی دوران دفاع مقدس از جمله بخش‌های این نمایشگاه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خاطرنشان کرد: در بخش جانبی این نمایشگاه سخنرانی و ایجاد کارگاه‌ با موضوع ترسیم خط‌مشی افق تولید البسه، ادوات، لوازم و ساز و برگ عاشورایی در نظر گرفته شده است همچنین از بهترین‌های تولید عاشورایی تقدیر صورت خواهد گرفت. برگزاری کارگاه آموزشی دوخت پرچم، طراحی و چاپ المان‌های عاشورایی، برگزاری شب شعر و برنامه‌های جنبی مذهبی عاشورایی نیز از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است.

قبادی افزود: یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه برپایی نمایشگاه عکس لباس عاشورایی از گذشته تاکنون  شامل (البسه متحدالشکل، هیأت‌ زنجیرزن و سینه‌زن و خادمین و پوشش‌های ویژه مراسم‌های آیینی و تعزیه و سربند‌ها و لباس‌های دست‌نویس و کلیش‌نویس دوران دفاع مقدس)است و نشست‌های تخصی نیز در این زمینه برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی از روز گذشته کار خود را در تالار وحدت تهران آغاز کرد و تا اول آبان همه روزه از ساعت 10 الی 18 پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است.