اجرایی شدن قانون ممنوعیت حجاب در مدارس قزاقستان

وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور دین و جامعه مدنی و وزارت دادگستری جمهوری قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور را با نظام حاکم سکولار و قوانین این کشور مرتبط دانستند.

در این بیانیه، ترغیب مستقیم یا غیر مستقیم هر مذهب و دین در مدارس سکولار در قزاقستان ممنوع اعلام شده است.

«المیرا سخنبردیوا» معاون وزارت آموزش و پرورش قزاقستان در این زمینه گفت: استفاده از لباس و روسری (حجاب) در مدارس این کشور ممنوع است و البته پیش از این نیز مجاز نبوده است.

وی افزود: در این راستا، وزارت آموزش و پروش این کشور در 14 ژانویه سال جاری، با صدور حکمی اعلام کرد که دانش‌آموزان تمامی مدارس قزاقستان باید طبق قوانین کشور موقع حضور در مؤسسات آموزشی از لباس واحد مدرسه خود استفاده کنند.

«زاورش بایمالدینا» معاون وزارت دادگستری قزاقستان نیز به نوبه خود این اقدام وزارت آموزش و پرورش را مطابق با قانون اساسی کشور برشمرد و گفت: درخواست پوشیدن لباس واحد در مدارس کشور را نمی‌توان به عنوان نقض حق آزادی در این کشور دانست.

بنابراین حکم، لباس مدرسه‌ شامل کت، ژاکت، شلوار، پیراهن، دامن و بلوز (لباس زمستانه جلیقه پشمی، سارافون، ژاکت یقه‌دار) می‌باشد.

لباس فرم دانش‌آموزان در بیش از 5 هزار مدرسه قزاقستان که 76.2 درصد از کل دانش‌آموزان این کشور در آنها تحصیل می‌کنند، اجرا شده است و در طول 3 سال اخیر، تعداد مدارسی که لباس واحد را برای دانش‌آموزان این کشور الزامی کرده‌اند در حال افزایش است.