آمار قاچاق حیات وحش به خارج از کشور ؟

علیرضا محمدی کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی در خصوص قاچاق حیات‌وحش در کشور، اظهار داشت: متاسفانه در کل دنیا قاچاق حیات‌وحش؛ در جهت بهر‌ه‌مندی از پوست، خز و گوشت حیوانات نگهداری در منازل به عنوان حیوان خانگی و یا تربیت برای حرکات نمایشی، انجام می‌شود.

وی تصریح کرد:  قاچاق حیات‌وحش در چند سال اخیر  به کمک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد بسیار کمرنگ شده است.

کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی افزود: برخورد با قاچاق حیات‌وحش، مخصوصاً گونه‌‌های شاخصی همچون پلنگ، یوزپلنگ، خرس سیاه و قهوه‌ای از حساسیت و نظارت بسیار بالایی برخوردار است.

محمدی در ادامه گفت:‌ توجه و آگاه‌ شدن مردم محلی نسبت به ارزش گونه‌های شاخصی از جمله خرس‌سیاه و قهوه‌ای، پلنگ، یوزپلنگ، موجب افزایش حفاظت مردمی نسبت به این گونه‌ها شده است.

*قاچاق پرندگان شکاری و زیستی از خارج به داخل کشور

وی با تأکید بر اینکه در حوزه قاچاق حیات‌وحش شاهد قاجاق پرندگان زیستی و شکاری از خارج به داخل کشور هستیم، تصریح کرد: در صورتی که این پرندگان در مرزها کشف و ضبط شوند تا حد امکان به کشور  مبدأ باز می‌گردند و در غیر اینصورت به باغ وحش‌های مورد تأیید و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به منظور نگهداری فرستاده می‌شوند.

محمدی با اشاره به آمار قاچاق حیات‌وحش گفت: هر ساله شاهد ورود قاجاق حیات وحش به ویژه پرندگان به کشور هستیم ولی آمار دقیقی در این باره وجود ندارد.

*قاچاق حیات وحش به خارج از کشور صفر نیست

وی درباره قاچاق حیات وحش از داخل به خارج از کشور بیان داشت: میزان قاچاق حیات‌وحش از داخل به خارج از کشور صفر نیست ولی بسیار کم است، مخصوصاً قاچاق پرندگان شکاری که بنابر توجهات و نظارت‌های محیط زیست بسیار کم شده است.

کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی تصریح کرد:‌ در هر زمینه‌ای تخلف وجود دارد.

*لغو مجوز نمایش حیوانات در سیرک‌های کشور

محمدی با تأکید بر اینکه از قاچاق حیات وحش در کشور برای پرورش حیوانات به منظور نمایش در سیرک استفاده می‌‌شده است، گفت: چندسالی می‌شود که با لغو مجوز نمایش حیوانات و ایجاد گروه‌های حمایت مردمی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله یکی از استان‌های کشور به کمپین«نمایش سیرک بدون حیوانات» می‌پیوندد.

کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی تصریح کرد:‌ وقتی هیچ‌گونه مجوزی جهت نمایش حیوانات صادر نشود به تبع قاچاق، خرید و فروش و آموزش آنها نیز کمتر خواهد شد.

*از کمپین « سیرک بدون حیوانات» تا منسوخ شدن نمایش آنها

محمدی بیان داشت: قاچاق حیات وحش موضوعی است که با آگاهی، فرهنگ‌سازی و حمایت مردمی از بین می‌رود.

وی گفت: با پیوستن مردم به کمپین « سیرک بدون حیوانات» نمایش حیات وحش به صورت زنده در کشور منسوخ می‌شود.