ماست یکی از انواع لبنیات است که از تخمیر شیر توسط نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس حاصل می‌شود. از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود؛ اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو تهیه می‌کنند.

شاید شما هم شنیده باشید که برای جلوگیری از پوکی استخوان تا می توانید ماست بخورید. اما آیا مصرف ماست برای استخوان ها مفید است؟

علم امروز در مورد ماست چه می گوید؟

مصرف کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کلسیم در تمامی سنین در حجم و استحکام استخوان نقش اساسی دارد و ویتامین D جذب کلسیم را بالا می‌برد. برای دارا بودن استخوان‌های محکم روزانه 800 تا 1000 میلی‌گرم کلسیم لازم است که سه لیوان ماست آن را تأمین می‌کند. امروزه بسیاری از انواع ماست‌ها با ویتامین D غنی شده است، روزانهIU 400 ویتامین D برای جذب کلسیم لازم می‌باشد.

علم امروز می گوید ماست برای استخوان مفید است، البته علم امروزی تفکیکی بین ماست پاستوریزه و ماست محلی (تولید شده از شیر تازه و بدون مواد نگهدارنده) قائل نشده است و منظورش بیشتر مصرف ماست های پاستوریزه ای که در همه سوپرمارکت ها به وفور یافت می شود.

فواید ماست از نظر علم امروزی:

1- پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز)

2- کاهش خطر فشارخون بالا

3- بهبود سیستم گوارش

4- کاهش عفونت دستگاه تناسلی در زنان

5- ایجاد احساس سیری و کاهش وزن بدن

6- درمان مشکلات روحی با مصرف ماست

نظر طب قرآنی و اسلامی در این مورد چیست؟

امروزه خوردن ماست در کنار غذا برای خیلی ها یک عادت شده است. ولی باید دانست که طبع ماست سرد و تر بوده و اسید لاکتیک زیاد تولید میکند. ماستی که چکیده نباشد در آب آن سردی زیاد است.

در واقع طب اسلامی بر اساس حدیث و روایتی که در ادامه آمده به این موضوع اشاره دارد که از آنجایی که طبع ماست "سر و تر" بوده مصرف بیش از حد آن مفید نیست.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ما سردی (اسید) را به گرمی (باز) و گرمی را به سردی و تری را با خشکی و خشکی را با تری درمان می‌کنیم و کار را یکسره به خدا واگذار می‌کنیم».

طب اسلامی مصرف در حد اعتدال ماست چکیده محلی (تولید شده از شیر تازه) را نفی نمی کند اما خوردن ماست پاستوریزه را کلاً مضر می داند.

 

مضرات مصرف زیاد ماست پاستوریزه و چکیده نشده از نظر طب اسلامی و سنتی:

۱-پوکی استخوان و سائیدگی استخوان

۲- شب ادراری بچه ها

۳- یبوست

۴- ناراحتی اعصاب و روان

۵- صرع (برای کسانی که طبع سرد دارند)

۶- عرق کردن زیاد

۷- آلرژی

۸- عرق کردن زیاد (کف دست – زیر بغل – کف پا)

۹- ارترز

۱۰- رماتیسم

۱۱- سیستم ایمنی بدن را کم می کند خار استخوانی در پاشنه پا یا در استخوان دنبالچه ایجاد می کند و نمی تواند روی صندلی بنشیند