استفاده از تلگرام برای تمرین‌های کلاسی ممنوع شد

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه برگزاری نوزدهمین دوره انتخابات شورای دانش‌آموزی که در دبیرستان نمونه دولتی عبدالحسین زمانی منطقه 19 برگزار شد در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درخصوص سرانجام شبکه اجتماعی دانش‌آموزی «شاد» اظهار داشت: شبکه اجتماعی دانش‌آموزی شاد تا دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی با برشمردن ویژگی‌های این شبکه افزود: در وهله اول دانش‌آموزان نخبه و کسانی که در مسابقات کشوری حائز رتبه شده‌اند جزو مخاطبان ما بوده و در مرحله بعد نیز دانش‌آموزانی که در مسابقات استانی رتبه ممتاز در بخش‌های فرهنگی، هنری، علمی و قرآنی و نیز تشکل‌های دانش‌آموزی اولویت ما در پیوستن به این شبکه هستند و بعد از آن نیز بقیه دانش‌آموزان قرار دارد.

کفاش درخصوص ایجاد شبکه تلگرام در مدارس توسط معلمان برای دادن تمارین کلاسی تصریح کرد: براساس قانون کارهای اداری یعنی آنچه که به نحوی به حوزه اداری آموزش و پرورش مربوط می‌شود اعلام شده است تا از انجام این کار خودداری کنند.

وی اضافه‌ کرد: بخشنامه‌ها،‌ دستورالعمل‌ها و اعلام فعالیت‌ها نیز براساس اعلام رسمی بر روی شبکه‌ها و طبق بخشنامه‌های که صورت گرفته است باید انجام نگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بعضی از معلمان که سؤالات و پاسخ‌های خود را در این شبکه‌ها مطرح می‌کنند عنوان کرد: بخش اداری و فعالیت‌های رسمی و بخشنامه‌‌ای ممنوعیت دارد و در بقیه موارد منعی وجود ندارد اما این موضوع توصیه نمی‌شود یعنی معلم و مدیر اختیار دارد که استفاده کند یا نکند.

کفاش درخصوص ارسال تمرین‌های کلاسی در شبکه‌های مجازی توسط معلمان متذکر شد: ساعت درسی کلاس برای تمرین است و هیچ فعالیتی جای تمرین کلاسی را نخواهد گرفت اما استفاده از شبکه‌ها در غیر از امور اجرایی و اداری و در ارتباط ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی منعی ندارد.

وی درخصوص نحوه تعاملات شوراهای دانش‌آموزی با مدیران و معلمان مدارس یادآور شد: شورای دانش‌آ‌موزی به لحاظ قانونی یکی از ارکان مدرسه بوده و مصوبه دارد و جزء شوراهای تصمیم‌گیری در فعالیت‌های دانش‌آموزی است و رئیس این شورا می‌تواند با دعوت مدیر مدرسه در سایر شوراها حضور پیدا کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در شورای معلمان نیز حداقل رئیس شورای دانش‌آموزی می‌تواند حضور داشته باشد ضمن این که انتخابات شورای دانش‌آموزی به ازای جمعیت دانش‌آموزی هر مدرسه از 5 نفر تا 11 نفر متغیر است و افراد با رای مستقیم دانش‌اموزان انتخاب می‌شوند.

کفاش گفت: آراء بدست آمده توسط شورای منتخب بازشماری شده و اعلام نتیجه می‌شود و بعد از آن نیز شورا یک رکن تصمیم‌گیری رسمی در مدرسه و بازوی مشارکتی مدیر برای انجام فعالیت‌های دانش‌آموزی است.

وی با برشمردن فعالیت‌ها و وظایف شورای دانش‌آموزی متذکر شد: این شورا دارای وظایفی مانند تقسیم مسئولیت مدرسه بین دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌هایی شامل بهداشت محیط، بازسازی و بهسازی مدرسه، ارائه نظرات و پیشنهادات، نظارت بر بوفه مدارس و انتقال دیدگاه‌های دانش‌آموزان و والدین است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درخصوص بازخورد نتایج شوراهای برگزار شده در طی سال‌های گذشته تصریح کرد: 19 دوره این شوراها برگزار شده است و آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد را می‌تواند بازتاب این حرکت تمرینی در مدرسه بدانیم.

کفاش یکی از کارکردهای شورای مدرسه را بحث آموزش صحیح انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: در این خصوص روش کاندیدا شدن، تبلیغ و چگونه رای دادن را دانش‌آموزان آموزش می‌بینند تا در آینده در سن انتخابات نیز در جامعه رعایت کنند.

وی تاکید کرد: اگر فرایند انتخابات کشور سال به سال و در دوره‌های مختلف مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی،‌ریاست جمهوری و شوراهای شهر و مناطق بهتر می‌شود، نتیجه این تمرین در مدرسه است چرا که همین دانش‌آموزان تا چند سال بعد به سن رای دادن می‌رسند و شناسنامه‌ آنها در معرض مهرهای مختلف قرار می‌گیرد.