روش درمان افسردگی را اینجا بخوانید

علی‌اصغر اصغرنژاد فرید در ارتباط با افسردگی اظهارداشت:افسردگی یکی از مهمترین بیماری‌های شایع ناتوان کننده است که امروز تعداد زیادی از مردم را درگیر کرده است و هر شخصی با هر سنی ممکن است دچار این بیماری شود. افسردگی نوعی بیماری است که هم روی ذهن و هم روی جسم فرد تأثیر می‌گذارد. به طور کلی افسردگی یک مشکل عاطفی است که با غمگینی، یأس و ناامیدی مشخص می‌شود این مشکل منجر به مسایلی شده که توانایی فرد را در عملکرد تفکر و احساس تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: احساس دوری نسبت به خانواده و دوستان و از دست دادن عواطف نسبت به آنها، لذت نبردن از زندگی، گوشه‌گیری و کناره‌گیری از مردم و فعالیت‌های روزانه،‌احساس عمیق گناه، افکار خودکشی و یا حتی اقدام به آن، احساس ناامیدی شدید در زندگی و دل‌مردگی، کاهش میل جنسی، گریه کردن‌های مکرر، احساس غم و غصه و تنهایی، بی‌توجهی به وضع ظاهر، عدم تحمل مسایل روزمره، کوتاهی در انجام وظایف، ضعف حافظه، عصبانیت، پرخاشگری، کاهش توانایی مقابله با مشکلات، ناتوانی در ارتباط با دیگران (تحرک‌پذیری، طعنه زدن)، احساس پوچی، ضعف، بی‌حالی، از دست دادن اعتماد به نفس، کم اشتهایی یا پر اشتهایی، چاقی یا لاغری به دلیل اختلال در خوردن،‌ سردرد، دردهای عضلانی عمومی بدون علت، پرخوابی یا کم خوابی، احساس خستگی مداوم، اختلالات دستگاه گوارش مانند:‌ تهوع، درد معده، تغییر در کارکرد روده و ... از دیگر عوارض افسردگی در بدن است.

 این روانشناس بالینی اضافه کرد: عوامل مختلفی در بروز و دوام آن دخالت دارند. از جمله می‌توان به علل محیطی و تغییرات مواد درون بدن و زمینه‌های ارثی اشاره کرد. این علت‌ها شامل:‌ موقعیت‌های دشوار زندگی، شرایط دشوار شغلی، از دست دادن شغل، شکست ةای متفاوت (اقتصادی، تحصیلی، شغلی، ازدواج و ...) بیماری یا از دست دادن یکی از عزیزان، مصرف الکل یا مواد مخدر، مصرف بعضی داروها، تغییرات هورمونی و تغییرات شیمیایی درون بدن و ... است. همچنین بعضی از بیماری‌های جسمی و مشکلات تغذیه‌ای می‌توانند در بروز افسردگی نقش بسزایی داشته باشند.

اصغرنژاد فرید گفت: با وجود رعایت تمام شرایط، ممکن است افسردگی هم مانند بسیاری از بیماری‌های جسمی (تب، گلودرد، سردرد و ...) به سراغتان آید. چنانچه هر کدام از علایم افسردگی را در خود تجربه کردید با اطلاع از این که افسردگی به راحتی قابل کنترل و درمان است به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید تا طبق نظر ایشان از درمان دارویی یا روان درمانی برخوردار گردید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: درمان افسردگی با موفقیت همراه است و اکثر افراد پس از شروع درمان و پیگیری آن تا درمان کامل زیر نظر روانپزشک و یا روانشناس در عرض چند هفته احساس بهبودی می‌کنند. البته باید توجه داشت  که درمان توصیه شده مربوط به شخص شما بوده و قابل ارایه به فرد دیگری نیست همچنین نوع درمان و مدت آن را فقط پزشک شما تعیین می‌کند. بنابر این از استفاده خودسرانه از دارو یا قطع نابهنگام آن بدون نظر پزشک خودداری کنید.