سالمندان بخوانند

سید جواد علوی درباره سلامت پیران اظها داشت: برای سلامت پیران و سالمندان بهتر است که از سبزی‌ها، کاهو با ادویه‌های گرم مثل دارچین که مصلح آن است مصرف کنند.

به گفته وی برگ چغندر و کرفس و تره، و از میوه‌ها انجیر تازه و خشک و انگور و مویز با مغز گردو و بادام برای افراد پیر مناسب است. از موادغذایی ترش به خصوص سرکه اجتناب کنند.

این کارشناس طب سنتی افزود: آشامیدن شیر مفید است به شرط آنکه بعد از آشامیدن شیر در ناحیه کبد و شکم احساس تمدّد (کشیدگی) و نفخ نکنند. موافق‌ترین شیرها، شیر بز است.

علوی بیان داشت: شیر پخته برای افراد پیر بهتر از شیر خام است و بهترین شیوه طبخ شیر، این است که سه قسمت شیر را با یک قسمت آب مخلوط کرده، با آتش ملایم بجوشانند تا یک چهارم آن بخار شود، سپس با مقداری نبات و یا عسل شیرین کنند و آرام بخورند و اگر در حین پختن شیر، مقداری زنجبیل برای کم کردن نفخ در آن بیندازند بهتر است.

وی اضافه کرد: از گرسنه خوابیدن پرهیز کنند، زیرا گرسنه به خواب رفتن سبب از بین رفتن قوت می‌شود.

این کارشناس طب سنتی یاداور شد: یبوست یکی از مشکلات این سنین است و لازم است با غذاهایی مانند خورش مرغ با کلم و چغندر و سوپ جو درمان شود، و اگر با این تدابیر برطرف نشد از انجیر خشک جوشانده در ماء العسل و مسهل‌های خفیف استفاده شود. خوردن انجیر تازه در فصل آن و انجیر خیسانده در زمستان، از بهترین چیزها برای نرم کردن شکم است.

علوی خاطرنشان کرد: مالش برای پیران مناسب است و سبب تقویت آنها می‌شود. به طور کلی ماساژ، ورزش، روغن مالی مناسب و حمام معتدل برای این گروه مناسب است.