تولد سالانه 30هزار معلول در کشور

انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیشگیری و ارتقا سلامت که امروز(سه‌شنبه) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، اظهار داشت:‌ در شمال تهران از هر 2.2 ازدواج و از هر 6ازدواج در روستا‌ها یک مورد طلاق است.

 

وی با اشاره به نقش سازمان بهزیستی کشور در پیشگیری از معلول‌زایی، افزود: سالانه 30هزار معلول در کشور متولد می‌شوند و ما برای پیشگیری و کاهش معلول‌زایی به شکل پایلوت، در دو استان کرمان و یزد به طور اجباری غربالگری و مشاوره قبل از ازدواج را انجام داده‌ایم.

 

محسنی‌ بندپی ادامه داد: در 29 استان دیگر نیز با انتخاب یک شهرستان از هر استان به طور پایلوت 40 هزار زوج را مورد غربالگری قرار داد‌ه‌ایم که از میان این تعداد زوج، 30 درصد آن‌ها مشاوره ژنتیکی را انجام داده‌اند.

 

وی ادامه داد: از 30درصد زوج‌هایی که اقدام به مشاوره ژنتیکی کرده‌اند 20درصد‌ آن‌ها آزمایش ژنتیکی انجام داده‌اند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد:‌ امیدواریم با اقدامات در نظر گرفته شده تا 5سال آینده معلول‌زایی را به حداقل رسانده و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.

 

* فضای مجازی و کمرنگ شدن فضای گفت‌وگو میان خانواده‌ها

محسنی‌ بند‌پی در رابطه با چالش‌های فضای مجازی تصریح کرد:‌ از آثار فضای مجازی، کم شدن فضای گفتگو در بین خانواده‌ها است، در گذشته افراد درخانواده، دور هم جمع شده و از کار روزمره خود به بحث و گفتگو می‌پرداختند.