خشکسالی و اجرای شبکه فاضلاب دلیل فرونشست های پایتخت/ نوسان آب های زیرزمینی باید رصد شود

گروه اجتماعی- پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به خطر فرونشست زمین در پایتخت عنوان کرد: حفاری گودها به ویژه گودهای عمیق در تهران دارای یک پروتکل است که مهندس ناظر باید از اجرای آن اطمینان داشته باشد.

وی با تاکید بر این که اگر عمق گود زیاد بود باید ابزار دقیق نصب شود، گفت: این ابزار میزان تغییرات و جابجایی ها را ثبت می کند. در نتیجه به کار بردن این پروتکل و نصب ابزار دقیق جز ضوابط و مقررات جاری است و موضوعی نیست که بخواهیم آن را ابلاغ کنیم.

معاون شهردار تهران در ابراز نظر کارشناسی خود در مورد فرونشست های اخیر در شهر تهران اظهار کرد: هنگامی که سطح آب زیرزمینی در یک محدوده دچار نوسان قابل توجه شود، شاهد فرونشست های کلی در گستره ای وسیع خواهیم بود.

پشمچی زاده با اشاره به فروچاله یا نشست های نقطه ای گفت: این فروچاله ها معمولا بر اثر یک عارضه همانند شکستگی یک لوله آب رخ دهد یا این که یک قنات قدیمی مغاری را ایجاد کند که بر اثر تردد یا سایر موضوعاتی که بر سطح زمین رخ می دهد، شاهد نشست های نقطه ای باشیم.

وی با اشاره به این که تهران از ارتفاعات خود سالیان سال تغذیه می شده، خاطرنشان کرد:  تداوم خشکسالی ها و نیز اجرای شبکه فاضلاب، فضای خالی زیر زمین را تحریک کرده است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که اجرای شبکه فاضلاب اقدامی بسیار موثر در ارتقاء کیفیت زندگی در شهر تهران است، گفت: اما آن بخشی از فاضلاب که در گذشته به سفره های آب زیرزمینی افزوده می شدند با اجرای این پروژه، قطع شد.

وی افزود: در نتیجه نوسان  یا کاهش سطح ایست آبی در سفره آبی را شاهد خواهیم بود که با کاهش آن تخلل بین ذرات خاک خود را به یک نشست و از بین رفتن آن فضای متخلل تبدیل می کند.

پشمچی زاده با اشاره به این که بنا به نظرهای کارشناسی باید با سنجش پیزومترها و چاه های آب در شهر تهران نوسان های آب زیر زمینی در پایتخت به صورت مستمر سنجیده شود، عنوان کرد: این نوسانات باید به یک مدل تبدیل شود تا دستگاه های متولی بر اساس این مدل و پایش، پیش بینی های لازم را برای آینده داشته باشند.

وی با تاکید بر این که این پیش بینی ها برای مقابله با فرونشست زمین در شهر تهران ضروری است، تاکید کرد: در صورتی که لازم است از برخی از چاه های آب در شهر تهران استخراجی صورت نگیرد، این اتفاق باید بیفتد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که 120 میلیون متر مکعب حقابه از چاه های شهر تهران برای رباط کریم پمپاژ می شود، گفت: در صورتی که لازم است این آب قطع شود، باید قطع شود زیرا این موارد منجر به جلوگیری از فاجعه ای بزرگتر به نام فرونشست زمین می شود.

لیلی موسوی