خبر انتساب فیلم توله ببر سرگردان به شهر مشهد تایید شد

علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ساعاتی پیش صحت فیلم توله ببر سرگردان در خیابان‌های مشهد که روز یکشنبه منتشر و مورد تکذیب فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفته بود را تأیید کرد.

تیموری، ساعاتی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شناسایی منتشرکننده فیلم «توله ببر بنگال» خبر داد و اظهار داشت: انتساب این فیلم به شهر مشهد صحت دارد. نمی‌توان ادعا کرد که این فیلم صحت ندارد یا اینکه باید با منتشرکننده برخورد و او را مجازات کرد بلکه باید بررسی کنیم که این فیلم مربوط به چه زمانی بوده و در چه مکانی گرفته و منتشر شده است. انتشار دهنده فیلم می‌تواند کمک کند که بفهمیم این اتفاق در چه منطقه‌ای افتاده و چه زمانی این فیلم را گرفته است نه اینکه بخواهیم با او برخورد کنیم. در حال حاضر از انتشاردهنده فیلم توله ببر بنگال کمک می‌گیریم تا دقیقاً بدانیم این فیلم مربوط به چه زمانی و چه مکانی است. تاکنون مشخص شده که ادعای مطرح‌ شده مبنی بر اینکه این فیلم مربوط به شهر مشهد بوده، درست است؛ حالا باید بررسی کنیم که آیا ساکنان این منطقه و این محله با باغ‌وحش‌ها ارتباط دارند یا خیر که در حال حاضر نمی‌توانیم در این مورد به قطعیت نظر بدهیم. اگر تخلف از سوی باغ‌وحش مشهد باشد و بدون مجوز اقدام به انتقال توله ببر بنگال به منزل مسکونی کرده باشد، طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

دست به دست شدن فیلمی از سرگردانی یک توله ببر در فضای مجازی با زیرنویسِ "توله ببر در خیابان امامت مشهد / 7 آبان" که  بازتاب‌های گسترده‌ای را در رسانه‌ها به همراه داشت ساعاتی پس از انتشار توسط حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط تکذیب شد. خیلدار ضمن "دروغ" عنوان کردن فیلم توله ببر سرگردان در خیابان، خبر از طرح شکایت علیه ناشر فیلم داد. هر چند در توضیحات این مقام مسئول، عنوان نشده که فیلم مذکور بر اساس نظر کدام کارشناسِ صوت و تصویر و اصولاً بر چه اساس و از چه لحاظی، "دروغ" است اما آنچه که آشکار است رویه‌ای است که به جای آن‌که از اقدام به تخلفات جلوگیری کند از گزارش تخلفات جلوگیری خواهد کرد. رویه‌ای که مصداق بارز ایجاد خفقان خبری سانسور تخلفات زیست محیطی است.