پایین بودن اعتماد اجتماعی تهرانیان در دستیابی به شهر هوشمند/ 1400خدمت هنوز الکترونیکی نشده

گروه اجتماعی- سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که سطح اعتماد اجتماعی در تهران برای دستیابی به شهر هوشمند به دلیل کمبود اطلاع رسانی پایین است، گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 خدمت وجود دارد که به خدمت الکترونیک تبدیل نشده است.

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به لزوم حرکت شهرهایی همانند تهران به سمت شهر هوشمند به دلیل وسعت و گستردگی شان، عنوان کرد: کلان شهرها با حرکت به سمت شهر هوشمند می توانند در موضوعات متفاوتی همانند حمل و نقل، محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی گام هایی موثر بردارند.

وی با اشاره به پیچیدگی موضوعات و مشکلات در شهرها تاکید کرد: این مشکلات بدون یکپارچگی در اطلاعات و پردازش های پیچیده اطلاعات امکان مدیریت ندارند.

هدف از شهر هوشمند اقدامات شیک نیست

تقی پور با بیان این که رسیدن به شهرهوشمند در تهران نیاز به فرهنگ سازی های گسترده دارد، گفت: باید برای شهروندان مشخص کنیم هدف از رسیدن به شهرهوشمند انجام اقداماتی شیک و فانتزی نیست بلکه می خواهیم با استفاده از فناوری اطلاعات مشکلات شهر را با روش های آسان تر و سریع تر حل کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در حال حاضر سطح اعتماد اجتماعی برای رسیدن به شهر هوشمند حداقل در تهران قابل قبول نیست، اظهار کرد: دلیل این امر کمبود اطلاع رسانی ها در این حوزه است.

دستیابی به شهر هوشمند مطالبه عمومی شود

این عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان این که دستیابی به شهر هوشمند باید به مطالبه ای عمومی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: بدون شک هنگامی که مردم خود متوجه سودمندی شهرهوشمند برای زندگیشان شوند، خود رسیدن به نقطه ایده آل در این حوزه را طلب می کنند.

تقی پور با تاکید بر تاثیر مثبت شهرهوشمند در کاهش ترافیک کلافه کننده شهر تهران، گفت: اطلاعات مورد نیاز در این حوزه را در دست داریم اما رسیدن به عدد و رقم کاهش حجم ترافیک با دستیابی به شهر هوشمند نیاز به طراحی دارد اما تجربه های موفق جهانی اعداد قابل توجهی را در این حوزه که طبعا منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت و نیز نگاهداشت بهینه محیط زیست نیز می شود را نشان می دهد.

لزوم آمادگی سازمان ها برای دستیابی به شهر هوشمند

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که دستگاه های متولی در این حوزه باید برای ارایه خدمات به مردم به صورت الکترونیکی آمادگی داشته باشند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 خدمت هنوز به خدمت الکترونیکی تبدیل نشده اند.

وی ادامه داد: تصور کنید این تعداد خدمت با توافق بین شهرداری ها و دولت و نیز همکاری دولت به خدمت الکترونیک تبدیل شوند. در این صورت حجم بالایی از تردد ها در سطح شهر کاسته می شود و ریشه بسیاری از مشکلات را نیز مرتفع می کند.

تهران؛ آماده حرکت به سمت شهرهوشمند است

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به این که تهران برای دستیابی به شهر هوشمند مشکلی ندارد، گفت: تنها نهادهای ارایه دهنده خدمت باید آمادگی ارایه این نوع خدمات را داشته باشند.

وی با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت و توافق بین دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات، عنوان کرد: این نوع خدمات رسانی از اتفاق های خوب در دستیابی به شهر هوشمند است.هر چند در گذشته نیز این موضوع مطرح بوده و در زمان وزارت بنده 9 هزار مرکز را به وزارت بهداشت متصل کردیم.

تقی پور در تشریح آمادگی الکترونیکی دستگاه ها اظهار کرد: سازمان ارایه دهنده خدمت باید از نظر ضوابط تبادلات الکترونیکی را به عنوان یک سند به رسمیت بشناسد. مثلا در فرودگاه با شماره ملی، بلیت الکترونیکی را دریافت می کنید.

این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: بخش دیگری از آمادگی الکترونیکی سازمان ها به این مرتبطت است که سازمان های ارایه دهنده خدمت نیز بتوانند به صورت الکترونیکی ارایه خدمت کنند. همانند روند ثبت نام و اعلام نتایج کنکور سراسری توسط سازمان سنجش کشور که چند مورد مراجعه داوطلبان را به یک نوبت مراجعه رسانده که همین یک مورد مراجعه نیز با توسعه زیرساخت ها امکان حذف دارد.

لیلا موسوی نسب