پیشگیری تنها راه برون رفت از اعتیاد است

علی مویدی در نشست سالیانه توجیهی- تخصصی ویژه کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور گفت: آموزش در عصر اطلاعات و مباحث دیجیتالی ضروری و حتی در عرصه مبارزه با مواد مخدر حیاتی است.

وی با بیان اینکه مخاطبان حوزه پیشگیری از اعتیاد، انسان‌ها هستند، افزود: برای اینکه بتوانیم در اجتماع تاثیرگذار باشیم، راهی جز ارایه آموزش، اطلاعات، دانش و فنون جدید به افراد جامعه نداریم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: امروزه اهمیت آموزش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد بر همگان روشن است، بنابراین کارشناسان فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، می‌بایست آموزش دیده، حرفه‌ای، سخنور، سخنگو و تاثیر گذار بر ذهن و فکر مردم باشند.

مویدی افزود: پیشگیری از اعتیاد یک موضوع راهبردی است و انسانی هم که می‌خواهد در این حوزه به دیگران تعلیم دهد باید دارای عمق فکری و اطلاعاتی باشد تا موثر واقع شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر دست اندرکاران حوزه مبارزه با مواد مخدر در محضر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) اظهار داشت: آن جلسه نشان داد که تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برای معظم له، مسئولین کشور و سازمان‌های ذیربط امری ضروری است و دغدغه ایجاد شده در بین اقشار جامعه نیز نشان می‌دهد که یک تحول و وحشت نسبت به اعتیاد ایجاد شده که نتیجه آن بیانگر کاهش کم اعتیاد در کشور می‌باشد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: آرزوی ما بود که مسئولین نسبت به اعتیاد و پیشگیری از آن، دغدغه داشته باشند که باید نسبت به این امر، به عنوان فرصتی طلایی نگریست.

مویدی افزود: تمرکز بر پیشگیری تنها راه برون رفت از اعتیاد است، حوزه پیشگیری نیز دارای حلقه‌ها و زنجیرهای بهم پیوسته همچون درمان، مقابله، صیانت و ... است که می‌بایست به همه حلقه‌های آن توجه داشت.

وی گفت: انجام کارهای پیشگیری با تمرکز بر کار علمی و پژوهشی، تلاش روزانه و مستمر در حوزه پیشگیری از اعتیاد، تغییر باورهای غلط در جامعه در مورد مصرف مواد مخدر و اعتیاد، فراگیری مهارت‌های زندگی و فرزندپروری، ایجاد تنفر و وحشت نسبت به اعتیاد در کانون‌های هدف با گفتمان سازی و تحقق رویکرد اجتماعی شدن امر مبارزه و مطالبه گری از دستگاه‌های عضو بسیار مهم است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: شیوع اعتیاد شرایط خوبی را در کشور منعکس نمی‌کند، لذا باید هوشمندانه و با دانش و برنامه ریزی وضعیت موجود رصد شود و همچنین با دستگاه‌های مربوطه و فرابخشی در ارتباط بود.