معاون اول رییس جمهور از معوقه ۸ هزار میلیاردی بانک سرمایه خبر داد

اسحاق جهانگیری امروز در مراسم تودیع و معارفه علی‌اصغر فانی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: آقای فانی در سال‌های دشوار مسئول بزرگترین دستگاه کشور بود و مطمئنم با حضور آقای آشتیانی که شخصیتی متفکر و برآمده از انقلاب است، روند رشد را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود.

وی افزود: آقای آشتیانی در شرایطی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را پذیرفت که در ماه‌های پایانی دولت هستیم و به دلیل محدودیت‌های مالی دولت با مشکلاتی مواجه است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و آینده کشور در گروی ارتقای وضعیت این نهاد است، چرا که بخش زیادی از معلمان و دانش‌آموزان مخاطبان این وزارتخانه هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی از جمله کهنگی نظام اداری و کمبود منابع مالی مواجه است، تصریح کرد: آقای فانی موفق شد بخش زیادی از این محدودیت‌ها را پشت بگذارد اما باید برای پیشرفت آموزش و پرورش گام بلندی برداشت و نیاز به نوسازی همه‌جانبه داریم.

وی مطرح کرد: پیشرفت منابع انسانی کشور وابسته به ارتقای وضعیت آموزش و پرورش است و این موضوع تنها کار دولت نیست بلکه تمام جامعه باید به این مسئله توجه کند. از سوی دیگر باید مدرسه را براساس اعتدال، عقلانیت و امید به آینده اداره کنیم. هم‌اکنون شاهد تفاوت‌های بسیاری در سطح مدارس هستیم به گونه‌ای که در برخی مناطق مدارس کپری هستند و در برخی جاها مدارس هوشمند را داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در آموزش و پرورش باید به مسائل مهمی همچون کمبود فضای آموزشی، اقتصاد آموزش و پرورش، زندگی و معیشت معلمان بپردازیم و آقای دانش آشتیانی در برنامه پیشنهادی خود در مجلس اعلام کرد که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را هزینه جاری تلقی نکنیم و هر پولی که در این مجموعه هزینه می‌شود را به عنوان پول مصرفی در نظر نگیریم.

جهانگیری گفت: در برخی مواقع تغییر و تحولات دولت در همین راستاست و معتقد بودیم آقای فانی مانند یک دونده آنچه در توانش بود برای آموزش و پرورش انجام داد اما رئیس‌جمهور براساس چشم‌اندازی که برای آموزش و پرورش ترسیم کرده بود، تصمیم گرفت تا این دونده را تغییر داده و سکان آموزش و پرورش را به فرد پرنفس دیگری بدهد.

وی افزود: با وجود محدودیت‌های مالی دولت، بودجه وزارت آموزش و پرورش که در سال 92، 14 هزار و 500 میلیارد تومان بود در سال 95 به 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این به جز 4 هزار میلیارد تومانی است که برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در نظر گرفته‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این صندوق متعلق به 900 هزار نفر از معلمان است و از محل واریزی آنها و سهم دولت سرمایه خود را کسب کرده و به کارهای اقتصادی مشغول است تا در دوران بازنشستگی کمکی برای فرهنگیان باشد.

جهانگیری اظهار کرد: با گذشت 20 سال از عمر صندوق ذخیره فرهنگیان این مجموعه به یک بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شده است و شرکت‌های متعددی زیرمجموعه آن از عرصه بانک و بیمه تا فولاد و سایر صنایع فعالیت می‌کنند، این مجموعه اقتصادی حتما باید دارای یک فکر اقتصادی سازمان‌یافته باشد.

وی ادامه داد: اساسنامه صندوق ذخیره که در روز نخست تدوین شد به این مسئله توجه نداشت که این مجموعه می‌تواند به یک بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شود، سازوکار اداره بنگاه‌های اقتصادی در تمام جهان و حتی ایران تعریف شده است و تیم‌های نظارتی قوی در بحث اقتصاد در رأس آن قرار گرفته و مشاوران اقتصادی تعیین می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌ها در کجا انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آموزش و پرورش باید در اولین فرصت یک آسیب‌شناسی از نظام مدیریتی حاکم بر صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشد و نظام دقیق‌تری را مستقر کند تا این بنگاه بزرگ اقتصادی کنترل، حسابرسی و نظارت شود و در برابر اقدامات نیز پاسخگو باشند.

جهانگیری ادامه داد: از ابتدای دولت اعلام کردیم فساد سیستمی به شکل بدی در نظام ما شکل گرفته است و این فساد مثل موریانه در تمام سطوح کشور وارد شده است و فرقی ندارد که فساد در این دولت باشد یا دولت قبل چرا که معتقدیم فساد، فساد است.

وی افزود: باید با فساد برخورد جدی شود و اینکه برخی می‌گویند دولت نمی‌خواهد با فساد مبارزه کند آدرس غلط دادن است؛ در بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان از جمله بانک سرمایه تخلفاتی صورت گرفته است و هیئت مدیره باید پاسخگو باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: معوقات بانکی یکی از مسائل مهم کشور است و بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد و در این رابطه با دو گروه مواجه هستیم. گروه نخست افراد فعال اقتصادی هستند که از بانک‌ها وام گرفته‌اند و به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تورم 40 درصدی نتوانستند پول را بازگردانند، این افراد که در اکثریت قرار دارند خوش‌حساب هستند و ما آنها را مفسد نمی‌دانیم بلکه باید برای عبور از این مرحله به آنها کمک کنیم.

جهانگیری بیان کرد: گروه دوم افرادی هستند که هنگام دریافت وام با زد و بند آن را اخذ کرده‌اند و وثیقه‌های مطمئن نیز نگذاشته‌اند، اسامی 575 نفر را استخراج کرده و در اختیار رئیس قوه قضائیه قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 46 درصد سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق فرهنگیان است بیان کرد: معوقات بانک سرمایه 8 هزار میلیارد تومان است که در این رابطه نیز با 2 گروه مواجه هستیم و یک عده وام را از روی قلدری اخذ کرده و پس نمی‌دهند که حتما این وام را از آنها پس خواهیم گرفت و فرهنگیان بدانند که دولت و قوه قضائیه در برخورد با آنها ضعیف نیستند.