مهم‌ترین دلیل تحت حمایت قرار گرفتن زنان در کمیته امداد چیست؟

نماینده مردم شهرستان فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر کمیته امداد این شهرستان در جریان فعالیت‌های‌ این نهاد و مسائل و مشکلات پیش روی خانواده‌های تحت حمایت قرار گرفت.

حمیدرضا ارجمندیان، مدیر کمیته امداد شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه بیش از یک هزار خانوار با جمعیتی بیش از یک هزار و 700 نفر از خدمات حمایتی این نهاد بهره‌مند هستند، افزود: از این تعداد بیش از 260 خانوار شهری و حدود 700 خانوار روستایی هستند. بیشترین دلایل تحت حمایت قرار گرفتن در شهرستان فیروزکوه به دلایل فوت سرپرست خانوار است.

وی افزود: به ترتیب از کار افتادگی سرپرست خانوار، طلاق، متارکه و مفقودی و یا زندانی بودن همسر از دیگر عامل تحت حمایت قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار است. خانوارهای تحت حمایت خدماتی همچون مستمری، درمان، مسکن، جهیزیه، فرهنگی و آموزش دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: حدود 30 خانوار تحت حمایت این نهاد طی شش ماهه نخست امسال بر اساس ضوابط و دستورالعمل های توانمند سازی از چرخه دریافت کمک معیشت خارج شده است. همچنین حدود 10 خانوار از نیازمندان ساکن به جای مددجویان توانمند شده شهری و روستایی وارد چرخه حمایتی کمیته امداد شدند.

ارجمندیان ایجاد اشتغال و توانمند سازی خانواده های تحت حمایت را از رویکردهای اصلی کمیته امداد عنوان کرد و گفت: این روند به صورت جدی در حال پیگیری و اجراست به صورتی که خانواده‌هایی که توان اشتغال دارند پس از استعداد سنجی، آموزش و پرداخت تسهیلات خودکفایی در راستای ایجاد شغل و درآمد اقدام می کنند تا به خودکفایی برسند.

مدیر کمیته امداد شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد برای رونق کسب و کار و خودکفایی افراد تحت حمایت تا سقف 30 میلیون تومان به مددجویان متقاضی پرداخت می شود، افزود: این تسهیلات برای اجرای طرح های مختلفی در زمینه های خدماتی، دامداری،کشاورزی، صنایع دستی و صنعتی اعطا می شود و به ازای هر اشتغالزایی 15 میلیون تومان به وام پرداختی مددجویان اضافه می شود. تسهیلات کمیته امداد در سه زمینه مشاغل خانگی، کارانگیزی و خوداشتغالی به مددجویان پرداخت می شود و درکنار آن استعداد سنجی، آموزش و مشاوره رایگان کمیته امداد به موفقیت طرح ها کمک می کند.

 وی با تأکید بر اینکه پس از پایان دوره‌های آموزشی گواهی به مددجویان اعطا شده و سپس نسبت به اعطای تسهیلات خودکفایی افراد واجد شرایط اقدام می‌شود، یادآور شد: وام‌های اشتغال این نهاد به صورت تسهیلاتی با سود کم پرداخت می شود. در حوزه کاریابی مددجویان تحت حمایت این نهاد برای اشتغال به‌کارگاه‌ها و شرکت‌ها معرفی و مشغول به کار می شوند. مددجویانی که در کارگاه‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند در سال اول 100 درصد بیمه حق کارفرما و در سال دوم 50 درصد توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

ارجمندیان به برنامه های فرهنگی کمیته امداد اشاره و بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی کمیته امداد هم با هدف آموزش و ارتقای سطح فرهنگی خانواده ها در اولویت بوده و این برنامه ها در زمینه های آموزش خانواده ، پرداخت کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان تحت حمایت ، برگزاری اردوهای زیارتی  و سیاحتی اجرا می شود.

مدیر کمیته امداد شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: همچنین کمک در زمینه‌ها تأمین هزینه های بیمه و درمان خانواده های تحت حمایت، ساخت و تعمیر مسکن، پرداخت کمک جهیزیه و هدیه ازدواج فرزندان خانواده های تحت حمایت، انجام مشاوره‌های خانوادگی، تحصیلی و حقوقی از دیگر خدمات کمیته امداد است که خانواده‌های تحت حمایت از آن بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات کارگشایی، گفت: برای رفع نیازهای مختلف از قبیل مشکلات درمانی، تحصیلی، آموزشی، مسکن و غیره به مددجویان و افراد واجد شرایط نیز تسهیلات قرض‌الحسنه کارگشایی تا سقف پنج میلیون تومان پرداخت می‌شود.

ارجمندیان به مشکلات مددجویان روستایی اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات حمایتی مددجویان به دفتر کمیته امداد مراجعه می‌کنند و متأسفانه با وجود مشکلات عدیده ای که در روستاها وجود دارد و بیشترین قشر تحت حمایت این نهاد روستاییان هستند، روستاییان برای حضور در دفتر امداد با مشکلاتی از جمله ایاب و ذهاب با وجود دوری راه و کمبود سرویس‌های روستایی مواجهند.

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت‌های این نهاد در رفع فقر و محرومیت از چهره شهرستان بر تعامل با شرکت‌ها و کارخانه‌جات منطقه و افزایش توان یاری به مددجویان تأکید و خاطرنشان کرد: خیران در حوزه های مختلف می‌توانند کمک‌های زیادی به جامعه هدف برای توانمندی مددجویان داشته باشند. باید تلاش شود تا همه شرکت ها و کسانی که تمکن مالی دارند نسبت به مسئولیت اجتماعی خود در قبال نیازمندان حساس تر شوند.

وی ابراز امیدواری کرد تا با حمایت مسئولان از اقشار نیازمند شاهد رشد و توسعه شهرستان فیروزکوه بوده و اتفاقات بسیار خوبی برای کاهش فقر در سطح شهرستان داشته باشیم.