کاهش بیماری‌ها در خون‌های اهدایی

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در سمنان با تمجید از نگرش ویژه دولت به سلامت و بهداشت و درمان اظهار کرد: اگر در این بازه زمانی و در این گذر تاریخی به‌درستی عمل نشود، سازمان انتقال خون دوباره به روزمرگی سال‌های قبل از دولت تدبیر و امید بازمی‌گردد.

وی با برشمردن برخی از خدمات دولت یازدهم در حوزه سلامت، یادآوری کرد: برای نخستین‌بار در کشور است که سلامت و بهداشت و درمان مردم در اولویت اول یک دولت قرار می‌گیرد، لذا باید قدر این فرصت تاریخی را دانست و از آن در راستای خدمات بهتر به مردم و رشد و توسعه کشور بهره گرفت.

پورفتح‌الله با اشاره به برخی کارهای انجام شده در این سازمان تصریح کرد: تنها در سه سال اخیر بالغ بر ۲.۵ میلیون واحد پلاسمای خون مازاد بر نیاز مصرفی کشور به‌ منظور تولید محصولات مشتق از پلاسما، به شرکت‌های دارویی آلمان و سوئیس ارسال شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به پلاسمای ارسال شده به خارج از کشور جهت انجام آزمایشات اشاره و اضافه کرد: از میان ۲.۵ میلیون واحد پلاسمایی که در این سه سال به خارج از کشور ارسال شده، موردی از هپاتیت C وHIV ملاحظه نشده است.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه هپاتیت A از میان ۲.۵ میلیون نمونه ارسال شده به خارج از ایران، تنها چند مورد انگشت‌شمار رویت شده است.

پورفتح‌الله، سلامت این فراورده‌های خونی را نشان‌دهنده سطح بالای خدمات بهداشتی در کشور ارزیابی و خاطرنشان کرد: این آمار نشان‌دهنده ضریب بالای سلامت ایرانیان و عدم آلودگی در خون و منابع آبی و غذایی در دسترس آنها است.

وی با اشاره به وجود استانداردهای بالا در سازمان انتقال خون ایران، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های عمومی و رویکرد جدی به فرآیند خون‌گیری و... افزود: باتوجه به این استانداردها همواره شاهد کاهش موارد هپاتیت و دیگر بیماری‌ها در خون‌های اهدایی بودیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای تبدیل مراکز انتقال خون استان‌ها به مراکز جامع اهدای خون تصریح کرد: با تحقق این مهم کلیه فعالیت‌های مرتبط با اهدای خون، پلاکت، پلاسما و سلول‌های بنیادی در مراکز جامع اهدای خون صورت می‌گیرد.

وی، ایران را از پیشروترین کشورهای دنیا در تولید دارو از مشتقات پلاسما برشمرد و اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورها و از جمله کشورهای توسعه‌یافته دنیا توان بهره‌گیری از این علم را نداشته و پلاسمای مازاد خود را دور می‌ریزند.

وی با اشاره به پیشینه توسعه این علم در ایران و استفاده کشورمان از صنعت پلاسما از سال ۵۶، گفت: ایران این ظرفیت را دارد که به بزرگترین بازار فرآورده‌ها و محصولات خونی تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در بخش دیگری از این سخنان از استان سمنان به عنوان یکی از استان‌های برتر در اهدای خون نام برد و گفت: استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و سمنان بیشترین اهداء خون را در کشور دارند.

وی از اهدای بیش از یک میلیون و ۲۷۸ هزار واحد خون از سوی ایرانیان در هفت‌ماه گذشته خبر داد و تصریح کرد: مردم ما همواره در این امور خیر در منطقه و جهان پیشگام بودند.