واشتگتن مخالف آزادسازی حلب است

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص وتوی مشترک طرح شورای امنیت برای آتش‌بس در حلب از سوی چین و روسیه، با اشاره به شکست سنگین تروریست‌ها در شرق این شهر بیان داشت: پیشروی اخیر نیروهای مسلح و مقاومت اسلامی در شرق حلب و آزادسازی بخش‌های وسیعی از شرق این شهر استراتژیک نشان می‌دهد که گروهک‌های تروریستی در سوریه به پایان راه خود نزدیک شده‌اند و دولت سوریه درصدد پاکسازی کامل حلب از وجود این گروهک‌های تروریستی است.

وی با تأکید بر اینکه شمار زیادی از گروهک‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و نورالدین الزنکی در بخش‌های مهمی از شرق حلب به هلاکت رسیده‌اند، گفت: شماری از این گروه‌ها نیز خود را تسلیم کرده‌اند. حلب طی روزهای آینده به‌ طور کلی از وجود گروهک‌های تروریستی پاک‌سازی خواهد شد. این امر مقدمه‌ای برای پیروزی نهایی دولت سوریه و محور مقاومت بر گروهک‌های تروریستی است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با توجه به اقدامات جدید جبهه مخالف دمشق اشاره داشت: کشورهای حامی تروریست‌ها مانند ایالات‌متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ترکیه و عربستان با توجه به آشکار شدن شکست گروهک‌های تروریستی درصدد هستند با فشار بر سوریه یک آتش‌بس 5 روزه را بر ملت این کشور تحمیل کنند تا سلاح‌های بیشتری برای نجات این گروهک‌ها ارسال کنند.

وی با تأکید بر اینکه 36 مورد آتش‌بس از گذشته تاکنون در سوریه برای نجات گروهک‌های تروریستی انجام پذیرفته است، یادآوری کرد: بازیگران بحران سوریه مانند آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه در این آتش‌بس‌ها انواع سلاح‌ها را در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار داده‌اند.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه ایالات‌متحده آمریکا در حال حاضر تلاش می‌کند از طریق تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت به‌ نوعی مانع آزادسازی شهر حلب شود، بیان داشت: به همین دلیل روسیه و چین همواره تلاش کرده‌اند این نوع از قطعنامه‌ها را وتو کنند تا زمینه تقویت گروهک‌های تروریستی ایجاد نشود. آن‌ها تلاش می‌کنند راه را برای فرار گروهک‌های تروریستی ببندند تا آن‌ها در سوریه محاصره شوند.

وی با بیان هدف واشنگتن از برقراری آتش‌بس مجدد در سوریه تأکید کرد: دولت سوریه، جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و روسیه به‌ خوبی می‌دانند که تلاش آمریکا برای برقراری آتش‌بس در حلب صرفاً برای نجات تروریست‌ها از محاصره این شهر است. به همین دلیل وضعیت سوریه الآن به‌گونه‌ای است که دنیا پیروزی‌های بیشتری طی روزهای آینده در این کشور مشاهده خواهد کرد.

کارشناس مسائل جهان عرب در پاسخ به این پرسش که «آیا جبهه مخالف دولت دمشق به دنبال شکست‌های پی‌درپی تروریست‌ها در حلب، جایگزینی جدی برای این امر در نظر دارد؟» اشاره داشت: در حقیقت با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود وعده می‌داد که با گروهک‌های تروریستی مبارزه می‌کند، بسیاری از بازیگران خصوصاً عربستان و ترکیه الآن نگران هستند که ترامپ با محور مقاومت مانند ایران، روسیه و سوریه هماهنگ شود و گروهک‌های تروریستی را سرکوب کند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله زمان الآن برای عربستان، قطر و ترکیه بسیار مهم است، افزود: این کشورها تلاش می‌کنند که به‌ نوعی دولت سوریه را تضعیف کنند. آن‌ها با مشارکت انگلیس به دنبال ایجاد محور جدیدی برای نجات گروهک‌های تروریستی هستند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با توجه به نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین بیان داشت: شرکت نخست‌وزیر انگلیس در این نشست نشان می‌دهد که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس درصدد صف‌آرایی و یارگیری جدیدی در منطقه هستند تا به‌نوعی به‌ دور از دخالت آمریکا، محور مقاومت را تضعیف کنند.