حمله عربستان و ترکیه به سوریه چقدر واقعیت دارد؟

نشریه رای الیوم نوشت که بر اساس گزارش تارنمای انگلیس " صدای مردم " از آغاز سال جدید، پیش بینی ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که عربستان و ترکیه به صورت مستقیم در جنگ سوریه شرکت خواهند کرد و هر هفته مطالب تهدید آمیزی از سوی این دو کشور منتشر می شود؛ اما هم زمان، عملیات نظامی علیه تروریست ها با مشارکت نیروهای مسلح سوریه نیز افزایش می یابد.

عربستان در حالی به احتمال دخالت نظامی در سوریه اشاره کرده است که ائتلاف بین المللی تصمیم گرفت ریاض را درعملیات نظامی علیه داعش در سوریه مشارکت دهد و از سوی دیگر جنگنده های آن کشور در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر شد.

این گزارش می افزاید که عربستان و ترکیه به دلیل شکست های پیاپی گروههای مورد حمایتشان از ارتش سوریه شوکه شده اند و همین احساس خشم وناامیدی در برابر شکست گروهی که "مخالفان معتدل" نامیده می شوند و مشتمل بر 57 مجموعه از گروهک های جهادی هستند باعث شد آمریکا با همکاری روسیه با آتش بس موافقت کند.

درهمین حال ترکیه و عربستان امیدوارند که آتش بس باعث شود تعدادی از نیروهای مورد حمایت آنها در سوریه باقی بمانند و آمادگی رویارویی مسلحانه علیه نیروهای حکومتی را در آینده داشته باشند.

ترکیه و عربستان همچنین با توجه به حمایت مالی، سیاسی و نظامی از مخالفان مسلح آمادگی ندارند تا شکست خفت بار آنان را ببینند.

تارنمای صدای مردم با اشاره به اینکه ریاض بیم آن دارد که در سایه شکست مخالفان سوری، نفوذ ایران در خاورمیانه افزایش یابد، خاطرنشان کرد : حضور نظامی گستردۀ روسیه در سوریه که با بکارگیری فناوری پیشرفته همراه است عامل تعیین کننده ای در جلوگیری از هرگونه حمله عربستان و ترکیه به سوریه خواهد بود.