بهزیستی مادر خود را فراموش کرده/ شهرداری را برای ورود به فعالیت های غیر مرتبط مهار می کنیم

گروه اجتماعی- مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با بیان این که موضوع آسیب های اجتماعی در تهران حلقه ای بدون پشتوانه و خروجی بهینه است، عنوان کرد: مشخص نیست زمانی که شهرداری تهران کارتن خواب ها را جمع آوری می کند قبل و بعد از آن چه اتفاقی می افتد.

وی با اشاره به این که هنوز رفع آسیب های اجتماعی تعریف عملیاتی نشده است، اظهار کرد: لذا در هر یک از اقداماتی که برای رسیدکی به آسیب های اجتماعی انجام می شود، تمامی اقدامات ابتر باقی می ماند.

قرارگاه آسیب های اجتماعی وزارت کشور است

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که ورود شهرداری به هر یک از آسیب های اجتماعی باید بر اساس یک سند بالا دستی انجام شود، گفت: این نتیجه گیری بر اساس حضور در جلسه های متعدد با این موضوع به دست آمده است.

وی با تاکید بر این که قرارگاه آسیب های اجتماعی وزارت کشور است، خاطرنشان کرد: شهرداری به صورت داوطلبانه با صرف هزینه بالا اقداماتی را انجام می دهد اما به دلیل پیوسته نبودن برنامه ها و تصمیم گیری ها و نیز تعریف نشدن این اقدامات همچنان در دور باطل هستیم.

شاکری با تاکید بر اینکه وزارت کشور باید به برنامه ریزی و تقسیم وظایف در حوزه آسیب های اجتماعی بپردازد، اظهار کرد: نتیجه چنین اقدامی به سرانجام رسیدن چرخه ناتمام فعلی در حوزه آسیب های اجتماعی است.

نگهداری اجباری معتادان بر خلاف قانون است

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که این اقدامات بی برنامه گاه به شکل خلاف قانون نیز بروز می کند، گفت: به طور مثال نگهداری اجباری معتادان بر خلاف قانون است. در صورتی که این معتادان شکایت کنند و بگویند به چه دلیل من را به اجبار نگه داشته اند، در محاکم قضایی رسیدگی می شود.

بهزیستی و وزارت بهداشت خود را کنار کشیده اند

وی با اشاره به این که بهزیستی و وزارت بهداشت به طور کل خود را از رسیدگی به وضعیت معتادان و بخش مرتبط آسیب های اجتماعی کنار کشیده اند، عنوان کرد: بهزیستی مادر خود را فراموش کرده. مادر بهزیستی دولت است اما از شهرداری درخواست بودجه می کند.

شاکری ادامه داد: هر یک از وزرا که در صحن شورا حضور یافته اند می خواهند از شهرداری بودجه بگیرند. این در حالی است که دولت باید بودجه آنها را تامین کند.

سازمان های دولتی مدام در جیب شهر دست می کنند

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شورای شهر از این پس شهرداری را برای انجام ماموریت های غیر مرتبط مهارمی کند، خاطرنشان کرد: گویا یک جیب جدا به نام درآمدهای شهر وجود دارد که تمام سازمان های دولتی برای حل مشکلاتشان خود را در آن سهیم می دانند.

وی در پایان با اشاره به این که بار مالی پروژه های متوقف در شهر تهران برابر با 43 هزار میلیارد تومان است، گفت: اگر حوزه شهری هیچ فعالیتی نکند تا دو سال و نیم آینده باید تمام درآمد شهرداری برای اتمام این پروژه ها اختصاص پیدا کند. لذا ادامه روند فعلی ممکن نیست.

 

لیلی موسوی