اداره های تاسیسات شهری به جیب شهرداری چشم دارند/ تلاش برای تهیه طرح اولیه ایجاد «کانال مشترک تاسیسات شهری»

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به لزوم تاسیس کانال تاسیسات شهری در پایتخت خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر بهترین اقدام در این حوزه دو سال پیش توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران صورت گرفت.

وی ادامه داد: باید اداره های آب و فاضلاب، گاز، برق، مخابرات و شهرداری باید در یک هم اندیشی مشخص کنند که هر یک برای ایجاد کانال تاسیسات شهری می توانند چه اقداماتی را انجام دهند.

شاکری با تاکید بر این که در حال حاضر به هیچ وجه امکان تعبیه تمام تاسیسات زیر زمینی در یک کانال مشترک وجود ندارد، گفت: علاوه بر این که شبکه ها در راستای یکدیگر قرار ندارند لذا این موضوع هزینه بسیار سنگینی دارد.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهرن به برگزاری جلسه مشترک بین شورای شهر تهران و وزارت کشور اشاره و اذعان کرد: در این جلسه تاکید کردیم بجای این که یک موضوع نشدنی را مطرح کنیم ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری را با حداقل ها آغاز کنیم.

شاکری با اشاره به این که در 10 سال گذشته هیچ سازمان و ارگانی کوچکترین قدمی برای ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری برنداشته است، گفت: در منطقه 22 که بخشی از کانال مشترک تاسیسات شهری ایجاد شده، ادامه کار به حال خود رها شده است در سایر نقاط شهر که این موضوع جای خود را دارد. به همین دلیل است که می گوییم باید از حداقل ها آغاز کرد.

بهره بردار کانال مشترک تاسیسات شهری تعیین شود

این عضو شورای شهر با اشاره به وجود کمیسیون هماهنگی بین اداره های آب و فاضلاب، گاز، برق، مخابرات و شهرداری گفت: این کمیسیون باید ادامه مطالعات را بر عهده بگیرد و بهره بردار این کانال نیز مشخص شود تا بدانیم بعد از اجرای این کانال مسئولیت آن بر عهده چه نهادی است.

شاکری با بیان این که هر یک از اداره های مرتبط باید هزینه جابجایی تاسیسات خود را پرداخت کنند، عنوان کرد: این در حالی است که اداره های مذکور می گویند پول جابجایی تاسیسات مربوط به آنها را نیز شهرداری باید پرداخت کند.

اداره برق تنها تماشاچی انتقال کابل فشار قوی پل صدر بود

وی با بیان این که شهرداری تهران حاضر به تاسیس بدنه کانال است، ادامه داد: در پل طبقاتی صدر هزنیه جابجایی کابل فشار قوی و تعبیه آن در کانال را شهرداری پرداخت کرد و اداره برق تنها نگاه کرد. اکنون هم اداره آب با وجود این که با این اقدام از شبکه فرسوده ای که منجر به اتلاف آب نیز می شود، رها می شود، می گوید هزینه جابجایی تاسیساتش را شهرداری باید بپردازد.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که آب و فاضلاب و برق فشار قوی در گام اول امکان تعبیه در این کانال را دارند، تاکید کرد: شهرداری با حضور مشاور تا حدودی کار را پیش برده و حتی نقاطی از شهر که امکان ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری را دارند با تهیه نقشه مشخص کرده است. اما تنها عاملی که مانع کار است همان نپرداختن هزینه توسط ادارات ذی ربط است.

شاکری در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با وجود همه موانع و با وجود این که سازمان های زیادی درگیر این موضوع هستند تا پایان سال طرح اولیه ای را تهیه کنیم.


لیلی موسوی