در جلسه امروز شورای شهر تهران چه گذشت؟

در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، موضوع تقویت و توجه بیشتر به کیفیت زندگی شهروندان و بناهای منطقه 12 تهران مورد توجه قرار گرفت.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با ارائه گزارش «تملک املاک و اجرای طرح آمایش، بهسازی و ساماندهی منطقه 12 در راستای اجرای بند 8 تبصره 23 بودجه سال 1395 شهرداری تهران» بودجه منطقه 12 تهران در بودجه سال 95  را دویست میلیارد تومان اعلام کرد.

دبیر بیشتر پروژه‌های منطقه 12 را پروژه‌های عمرانی اعلام کرد و از بررسی برنامه‌های منطقه به صورت پروژه‌ای  در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر خبر داد و اعلام کرد که گزارش امروز حاصل بررسی‌های سه ماه این کمیسیون است.

وی با اشاره به جمعیت 240 هزار نفری و مساحت 1600هکتاری منطقه 12 تهران بر ضرورت ارتقای کیفی زندگی در دو بخش انضباط شهری و کالبد شهری این منطقه تاکید کرد.

به گفته علیرضا دبیر منطقه دوازده دارای 13 محله است و هرندی یکی از محله‌های این منطقه است که باید مشکلات آن به سرعت حل شود.

دبیر همچنین با اشاره به تعریف 230 پروژه در برنامه منطقه 12 بر ضرورت اقدامات محلی، منطقه‌ای و اصلاح اسناد فرادستی برای رفع مشکلات منطقه 12 تهران تاکید کرد.
اما این موضوع در صحن شورای شهر تهران موافقان و مخالفانی داشت.

در پی طرح این سخنان در شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز از تخریب خانه‌های تاریخی در منطقه 12 انتقاد کرد.

در پی طرح لایحه برنامه اجرایی شهرداری تهران درخصوص تملک املاک و اجرای پروژه‌های طرح آمایش بهسازی و ساماندهی منطقه 12 موضوع بند 8 تبصره 23 مصوبه سال 95 شهرداری تهران در شورای تهران و بررسی آن، مسجدجامعی تخریب‌های گسترده در ضلع جنوب شرقی مدرسه سپهسالار را تخریب‌هایی وسیع دانست و گفت: در این تخریب چند آثار میراثی از جمله باغ فخرالدوله که درختان زیادی داشت و از نظر تاریخی نیز جایگاه مهمی داشت.

مسجدجامعی با انتقاد از این تخریب گسترده در منطقه 12 از تخریب چند خانه تاریخی متعلق به خانواده شهدا خبر داد که به جای آن کتابخانه مجلس در حال ساخت است.

مسجدجامعی همچنین آب‌انبار امامزاده اسماعیل در چهارراه سیروس تهران را نیز بزرگترین آب انبار تهران اعلام کرد و بر احیا و بازسازی آن تاکید کرد.

اما مجتبی شاکری در نطقی به انتقاد جدی از توجه فراتر از انتظار به منطقه 12 پرداخت.

مجتبی شاکری در جریان بررسی لایحه برنامه آمایش و ساماندهی منطقه 12 با اشاره به اینکه عدم تعادل میان برنامه‌های مناطق 22گانه مشهود است، اظهار کرد: شهرداری برنامه‌های گوناگونی ارائه می کند اما این ایراد به شورای شهر وارد است که برنامه‌ها را بدون مهندسی تصویب می کند و نتیجه آن جزیره‌ای شدن برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز در زمان تصویب طرح انضباط اجتماعی منطقه 12 اعلام کردم تا زمانی که مشروح برنامه شهرداری ارایه نشده، بودجه تصویب نکنیم، گفت: کسی را متهم نمی‌کنم اما به هر دلیل اعضای شورا قانع شدند و به بودجه 400 میلیاردی آن رای دادند. اما دیدیم که آسیب‌های اجتماعی گسترده شد و معتادان بی خانمان در مناطق دیگر نظیر 11، 13، 14 و 16 پراکنده شدند.

وی با بیان اینکه شهرداری قصد دارد چند برابر بودجه یک منطقه را در منطقه 12 هزینه کند، در حالی که برخی از مناطق برای تامین مالی پروژه‌های جزئی دچار مشکل هستند، افزود: مگر منطقه 12 تخم دو زرده کرده که بیشتر باید برای آن هزینه شود؟! و مگر شورای شهر قومیت گرا است که اعضایی که اهالی این منطقه هستند، به استناد آن تصویب این لایحه را درخواست می کنند؟!

وی با بیان اینکه گزارش 800 صفحه‌ای شهرداری که علیرضا دبیر به آن استناد می کند اصلا در اختیار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قرار نگرفته است، گفت: این برنامه 9 روز است که به شورا آمده ودر این فاصله چند روز تعطیل بوده و اغلب اعضا آن را رویت و مطالعه نکرده اند.

شاکری تصریح کرد: در بازدیدهای محبان به عینه دیدیم که در شرایطی که کودکان و نوجوانان در این منطقه و دیگر مناطق از فضای استاندارد ورزشی و مسجد و نظایر آن محروم هستند، چرا باید بودجه صرف احیای یک آب انبار یا سنگفرش و تملیک عمارت تاریخی شود؟!

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از اجرای برنامه‌های جزیره ای، گفت: از حدود 3000 معتاد جمع آوری شده در مراکز بهاران توسط شهرداری، نتوانستند آدرس 100 نفر را که به خانواده بازگشته اند، در اختیار ما قرار دهند و این در حالی است که بنا بر اظهارات رییس کمیسیون بودجه، شهرداری 400 میلیارد تومان در حوزه آسیب‌های اجتماعی هزینه کردند.

کمااینکه مسوولان مربوطه اعلام می کنند در بهترین وضعیت فقط 10 درصد از آسیب دیدگان اجتماعی به خانه و خانواده باز می گردند و 90 درصد دیگر دوباره کف خیابان هستند.

اما این سخنان مجتبی شاکری با انتقاد محمد مهدی تندگویان دیگر عضو شورای شهر تهران مواجه شد. تندگویان در سخنانی بر این مطلب تاکید کرد که منطقه 12 هویت تهران است، هویت شهر را حفظ کنیم.

تندگویان در تذکر خود به صحبت‌های شاکری درباره منطقه 12 تهران، واکنش نشان داد و گفت: منطقه 12 هویت شهر تهران است باید این هویت را حفظ کنیم. نمی‌توانیم به راحتی از ساخت و حفظ این منطقه چشم پوشی کنیم چرا که همه آثار اقتصادی، هویتی تاریخی حیثیتی و مذهبی آنجا است.