تشکیل چارچوب جدید سلامت

سید محمدهادی ایازی بعدازظهر امروز در کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت اظهار داشت: 25 درصد مشکلات حوزه سلامت مربوط به مدیریت نظام سلامت و 755 درصد مربوط به دستگاه‌های دیگر است.

وی افزود: برگزاری نشست‌های مطالعات اجتماعی سلامت در ایجاد عدالت در حوزه سلامت نقش بسیاری دارد و موجب کاهش دادن نابرابری‌ها در درمان و خدمات پزشکی خواهد شد.

وی گفت: در رویکرد سلامت جامعه‌محور، باید بتوانیم زمینه ورود مردم را به این حوزه فراهم کنیم.

ایازی با اشاره به دخیل بودن سایر عوامل در سلامت مردم اظهار داشت: در بیشتر مسائلی که در جامعه پیش می‌آید، بخش سلامت و درمان دخالت مستقیم نداشته و تنها در پیامدهای حوادث نقش پیدا می‌کنیم.

این مقام مسؤول برای نمونه آلودگی شهرهای جنوبی کشور را مثال زد و افزود: در به وجود آمدن پدیده‌های آب و هوایی وزارت بهداشت هیچ نقشی ندارد اما در عوارض به وجود آمده از این پدیده‌ها نقش مستقیم پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نقش مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت بیان داشت: مشارکت هدفمند سایر سازمان‌ها و آحاد مردم در حوزه مشارکت اجتماعی در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موجب بالابردن سطح سلامت جامعه خواهد شد.

ایازی گفت: مزیت‌های مشارکت در این حوزه برای افراد باعث افزایش سطح سلامت خود و جامعه خواهد شد و زمانی فرد خود درگیر این موضوع می‌شود، بیشتر برای آن دل خواهد سوزاند.

این مقام مسؤول ادامه داد: بسیاری از مردم از مفهوم سلامت، بحث درمانی را مدنظر می‌گیرند درحالی‌که زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و ارتباط درست با مدیران نظام سلامت، از آن مهم‌تر است.

وی افزود: ضرورت دارد زمینه مشارکت مردم را در حوزه سلامت فراهم کنیم و باید توجه داشت در جهان از سال 1970 اصل مشارکت مردم در تمام حوزه‌های توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

ایازی با اشاره به واحدهای سیاسی توسعه‌یافته و نقش مشارکت مردم در حوزه سلامت آنها اظهار داشت: در قانون اساسی نیز به مسؤولیت دولت برای ایجاد سلامت مردم تأکید شده و شرط آن مشارکت دادن آنان در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه سلامت، بحث آسیب‌های اجتماعی در ایران است و اگر برای این پدیده فکری نشود، هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل خواهد کرد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعال شدن تشکل‌های مردمی در حوزه سلامت اجتماعی گفت: 620 سازمان مردم‌نهاد سلامت در کشور در راستای بهبود رفتار اجتماعی فعالیت می‌کنند اما این کافی نیست.

ایازی فرهنگ‌سازی در حوزه مطالعات اجتماعی سلامت را مهم برشمرد و گفت: برای نمونه پخش سریال پریا در رسانه ملی موجب شد هشت برابر مشاوره درباره ایدز در کشور افزایش پیدا کند و انجام آزمایش تست ایدز بیشتر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمار ابتلا به ایدز از 16 درصد به 34 درصد در ایران افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: بیشتر این آمار مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی بوده و نقش مشاوره در جلوگیری از این پدیده بسیار مهم است.

این مقام مسؤول در ادامه گفت: نظر به اهمیت حوزه مطالعات اجتماعی، برای نخستین‌بار حوزه معاونت اجتماعی را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه انداختیم و اقدامات خوبی نیز انجام شده است.

ایازی افزود: در 112 هزار مدرسه کشور توزیع چند قلم خوراکی مانند سوسیس و کالباس و... را ممنوع کردیم که 85 هزار بوفه کنترل شد و نردیک به 95 درصد دانش‌آموزان در مدارس از این مواد استفاده نکردند.

وی با اشاره به مشارکت خیران در حوزه سلامت نیز گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه سرمایه‌های اجتماعی، تحقق مشارکت‌های مردمی و شنیدن حرف مردم برای تصمیم‌گیری بهتر جزو سیاست‌های اصلی ما است.

ایازی خاطرنشان کرد: تشکیل چارچوب جدید سلامت که در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد شکل می‌گیرد درگرو واگذاری برخی مسؤولیت‌ها به خود مردم است و موجب پایداری و پویایی در حوزه سلامت خواهد شد.