نسخه جدید پزشکان برای مبتلایان به آلزایمر

تبلیغات آموزش مغز روزی به زندگی میلیون ها امریکایی که در دچار آلزایمر هستند کمک می کند.

هرگز نگاه از روی ترس به مادرم را فراموش نمی کنم، او زنی درخشان بود که با تلاش سه مدرک کارشناسی و یک مدرک کارشناسی ارشد را کسب کرده و می توانست مدرک دکترا نیز داشته باشد اما تبعیض جنسیتی شایع در دانشکده وی مانع این کار شد.

به جای کسب مدرک دکترا مادرم در یک ایر لاین مشغول به کار بود و با هوش ریاضی که داشت وزن بارها را محاسبه کرده و برای تعادل بار در هواپیما نحوه چیمان بارها را بالانس می کرد.

اما پس از یک دهه کار کردن تغییر ناگهانی در زندگی او به وجود آمد و مغز وی آرام آرام تحلیل رفت، در ابتدا حس می کردیم مساله کوچکی باشد اما این امر تا جایی پیش رفت که مادرم برای رفتن به مکانی بدون آدرس نیاز به کمک داشت و این مشکل هر روز بیشتر و بزرگتر می شد و متاسفانه در این میان وی تصادفی نیز با یک خودرو داشت.

هنگامی که از مطب دکتر بیرون آمدیم مادرم شوکه شده بود زیرا پس از هفته ها تست و آزمایش در سن 57 سالگی پزشکان برای وی آلزایمر زودرس تشخیص داده بودند و او برای هر کاری نیاز به فکر کردن و یاداوری داشت.

اما اگر امروز مادر من زنده است به دلیل سپردن بیماری اش به یک برنامه تبلیغاتی آموزش مغز بود، اولین فعالیت این برنامه برای بیماران آلزایمری MIND MATE است که بازی های مغزی تعادلی را شامل می شود که بر اساس تحقیقات جهانی پیشرو ادعا می شود بر روی تحریک توانایی های شناختی کاربر تاثیر دارد.

در حوزه آموزش مغز و کمک به بیماران آلزایمر در طول چند دهه گذشته اتفاق خاصی در برنامه ها و وب سایت ها رخ نداده است و گاه این برنامه مریض را هم گریزان کرده اند.

کارشناسان می گویند تقریبا تمام امیدواری هایی که به افراد در این تبلیغات داده می شود کاذب بوده و هیچ اثبات علمی در این تبلیغات وجود ندارد زیرا آنها در حال از دست دادن ذهن خود هستند اما با توجه به اینکه بیش از پنج میلیون امریکایی مبتلا به آلزایمر هستند توجه به رفع این مشکل تقاضای بسیاری از مردم است.

معاون موسسه سالمندان نیز می گوید مردم حاضرند زمانی که جانشان در خطر است هرکاری را انجام دهند.

پس چه کمکی می توان به این افراد کرد؟ اطلاعات نشان می دهد با یادگیری یک زبان جدید یا مطالعه در مورد چیزی می توان علائم پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت و محققان گزارشی را منتشر کرده اند که نوع خاصی از بازی های رایانه ای می تواند به جلوگیری از زوال عقل بیانجامد.

ورزش ذهنی

بازی های آموزش مغز برای کاربر معمولا شامل وظایفی مانند به یادآوردن شکل بر روی یک کارت و ایجاد الگو و یا مثلا شناسایی ماهی در حال شنا می باشد، ممکن است شما در این بازی ها خوب عمل کنید اما هیچ اثبات علمی برای تقویت حافظه در اثر این بازی ها و برنامه های مانند آن وجود ندارد.

حضور رعدآسای بازاریابی آزمایشگاه LUMOS را به یاد دارید؟ این شرکت ادعا کرد برنامه پازل های LUMOSITY می تواند به حفاظت در مقابل زوال عقل کمک کند و حتی به بهبود شرایط آسیب دیدگان ناشی از ضربات مغزی بینجامد.

میشل راسک وکیل دفتر کمیسیون حمایت از مصرف کننده در تجارت فدرال با تحقیق گفته بود که علم بازاریابی لوموس را حمایت نمی کند و FTC نیز شکایتی بر علیه لوموس به دلیل فریب مصرف کننده و اثرات غیرواقعی آموزش هایش در دنیای واقعی انجام داد.

FTC در بیانیه ای گفت که لوموس ادعا کرده بازی های آن شرکت می تواند از زوال عقل و تحلیل حافظه و آلزایمر جلوگیری کند اما این تبلیغات پیشتیبانی علمی ندارد و قاضی این پرونده شرکت یاد شده را 50 میلیون دلار جریمه کرده است.

 

تبلیغات و ادعای لوموسیتی جالب است، هرچند که برخی این تبلیغات را کاملا جعلی و فاقد ارزش ندانسته اند اما دریافت نتیجه از آن ریسک بالایی دارد، این شرکت هم اکنون بازی های سرگرمی را برای تفریح به فروش می رساند.

تا کنون دو نظریه وجود داشته که بازی های آموزش مغز تاثیر بالینی بر روی زوال عقل داشته که پس از 10 سال مشخص شد خطر ابتلا به زوال عقل را به نصف کاهش می دهد.

مدیر عامل لوموس می گوید: اگر شما در حال سپری کردن زمان هستید چرا این زمان را صرف انجام کارهای سرگرم کننده و عاطفی نمی کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

MIND MATE هم یکی از پر بازدیدترین برنامه ها برای آلزایمر در فروشگاه تبلیغاتی به شمار می رود، این شرکت که خود را در حوزه آلزایمر پیشرو در جهان می داند گفته بازی های تعاملی را که بر اساس تحقیات محرک توانایی شناختی کاربر است را افزایش می دهد.

پاتریک رِنِر بنیان گذار و مدیرعامل شرکت ماین میت گفته که سرعت پیشرفت ما کم نیست و برنامه های این شرکت برای بازی های تقویت حافظه همراه با تغذیه و مشاوره ورزشی به منظور کمک به کاربران برای داشتن جسم و ذهنی مناسب است و بر اساس قرارداد با شرکتی بخش موسیقی و تلویزیون را نیز راه اندازی کرده ایم که حداقل بتوانیم به 15 هزار نفر خدمات بدهیم.

اما بازی که انجمن آلزایمر آن را تایید کرده به این صورت است:

این بازی یک بازی آموزش سرعت است که مطالعات 10 سال نشان داده که خطر ابتدا به زوال عقل را به نصف کاهش می دهد.

این مطالعه بر روی دو هزار و 832 نفر از افراد 65 تا 94 سال انجام شده که در آن افراد باید به طور همزمان به شناسایی اشیا در مرکز و امتداد صفحه نمایش بپردازند، تعداد این اشیا به مرور در بازی افزایش می یابد و سرعت آن نیز بیشتر خواهد شد.

به عنوان مثال فرد باید همزمان یک گاو در مرتع، دو اتومبیل در مرکز تصویر و نشانه های کنار جاده که در اطراف پراکنده هستند را شناسایی کند و در ادامه باید بدون حرکت دادن سر و چشمانش این اشیا را تشخیص دهد و به وی گفته نشود که چه اشیایی در صفحه هستند.

در مراحل پیشرفته تر زمان محدودتر شده و حواس فرد پرت خواهد شد تا قدرت تشخیص وی سنجیده شود.

هِنری مدیرعامل شرکت CEO گفته که این بازی نوع جدیدی از داده است و برنامه های آموزش ذهن مطالعه ای فعال برای کاربرانش به شمار می رود، وی همچنین گفته است این تبلیغات بطور قطع می تواند ذهن را فعال کند و شاید در پنج سال آینده پزشکان در نسخه بیماران از این نوع بازی های آموزشی نیز تجویز کنند.

وی به دنبال تایید سازمان غذا دارو برای تصمیمش است که پس از تصویب قانونی آنرا ارائه خواهد کرد.

همچنین یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا می گوید برای افراد مبتلا به این بیماری در کنار دارو به ورزش و برنامه های اینچنینی به صورت همزمان نیاز است.

همه این برنامه ها را با هم مرورد کردیم اما هیچ کسی نمی داند که چرا مادر من به آلزایمر مبتلا شد و برای من سخت است که بگویم بر اثر این اتفاق چقدر آلزایمر به خانواده من نزدیک تر شده و ممکن است پدر و برادرم نیز مبتلا شوند و من نگران این موضوع هستم.

در این میان من به نوزاد پسرم نگاه می کنم و آماده ام هر کاری را انجام دهم تا این اتفاق برای او نیافتد، هرچند هیچ درمان قطعی وجود ندارد اما من امیدوارم.

این داستان در زمستان 2016 در مجله CNET به چاپ رسیده است.