ناامیدی فرهنگیان بازنشسته از وعده های مکرر توخالی

گروه اجتماعی- درسه سال گذشته یعنی سال های 93،‌94 و 95 وزارت آموزش و پرورش متاسفانه نتوانسته به تعهدات خود حداقل در قبال فرهنگیان بازنشسته عمل کرده و پاداش این عزیزان را پرداخت کند هرچند در این زمینه مسوولان وزارتخانه مانند وزیر و معاونان مختلف بارها وعده های مکرر درباره پرداخت پاداش بازنشستگان داده اند که هنوز هم هیچ یک محقق نشده اند.

به گزارش افکارنیوز، ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ بود که علی اصر فانی، وزیرسابق آموزش و پرورش از پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته تا پایان شهریورماه  خبر داد.

خبربه گفته وی مطالبات حدود 94 درصد بازنشستگان در سال 93 پرداخت شده و تنها حدود 5، 6 درصد از مطالبات سال 93 باقی مانده است.

این در حالی است که وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرده بود؛‌مطالبات سال 94 هنوز پرداخت نشده است.

چند ماه بعد و در تاریخ 4 آبان ماه،‌سید محمد بطحایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از پرداخت حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه برگزاری امتحانات، بدهی پیشین به برخی شرکت‌های بیمه‌ای خبر داد و گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 94 نیز ظرف 45 روز آینده عملیاتی و به‌ مرور پرداخت خواهد شد.

هنوز چند روز از این وعده نگذشته بود که در تاریخ 14 آبان،محمد فاضل ، مدیرکل سابق دفتر وزارتی آموزش و پرورش وعده داد که «با مصوبه اخیر دولت مطالبات فرهنگیان اعم از پاداش پایان خدمت و حقوق حق‌التدریس‌ها تا پایان ۱۵ آذر پرداخت ‌می‌شود.»

این در حالی است که با سر رسید این تاریخ هیچ کدام از وعده ها بازهم محقق نشد.

25‌آبان نیز آموزش و پرورش اعلام کرد با تصویب انتشار اوراق مالی در دولت، مطالبات فرهنگیان تا یک‌ماه بعد پرداخت می ‌شود که با وجود گذشت چند روز از این موعد خبری از محقق شدن این وعده نیست.

هرچند ماجرا به اینجا ختم نشده است و 22 آذر،‌ فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: زمان پرداخت پاداش فرهنگیان مشخص نیست و صددرصد نمی‌توانم بگویم این زمان کی خواهد بود.

وی افزود: ان‌شاءالله مراحل این کار در حال انجام است اما صددرصد نمی‌توانم بگویم این زمان کی خواهد بود. نمی‌خواهم از هم‌اکنون زمان خاصی را اعلام کنم، ولی به‌زودی معوقات بازنشستگی و حق‌التدریس معلمان پرداخت می‌شود.

فرهنگیان بازنشسته سال های 93 و 94 انتظار داشتند با آمدن وزیر جدید، پاداش پایان خدمت‌شان را دریافت کنند اما گویا مشکلات این وزارتخانه آنچنان بزرگ است که کسی نمی تواند زمان مشخصی را برای رسیدن بازنشستگان به حقوق قانونی خود تعیین کند.

دولت یازدهم از زمان روی کارآمدن تا کنون بارها و بارها وعده های مکرری به فرهنگیان و به ویژه بازنشستگان داده اما در عمل به این وعده کاملا ناکارآمد و ناتوان بوده است .

در 3 سال گذشته نه فانی و نه اکنون دانش آشتیانی نتوانسته اند مطالبات قانونی بازنشستگان را پرداخت کنند در حالی که 3هزار بازنشسته جامانده از دریافت پاداش پایان خدمت سال 93 ،‌کل بازنشستگان سال  94 و همچنین 40هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی تا پایان سال جاری همچنان چشم انتظار اقدامات دولت هستند.

در طول این سال ها هم فانی و هم دانش آشتیانی اما پاسخ مشترکی نیز به خواسته های فرهنگیان داده اند که همان عبارت «به زودی» است؛‌عبارتی که تنها در حد حرف باقی مانده و گویا قرار نیست هیچ گاه عملی شود.

بازنشستگان فرهنگی سال های 93، 94 و 95 وضعیت خود را با سایر دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها مقایسه می کنند و می بینند پاداش پایان خدمت سایر کارکنان دولت بلافاصله پس از بازنشستگی به آنان پرداخت می شود در حالی که آنها مجبورند برای رسیدن به حقوق قانونی خود بارها از مسوولان پیگیری کرده و حتی مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کنند تا شاید نمایندگان مردم بتوانند گره این کار را با پاسخ خواهی از وزیر باز کنند اما گویا این گره کورتر از این حرف هاست که در این سال ها بازنشده و فقط وعده پشت وعده نصیب بازنشستگان شده است.

گلایه های فرهگیان بازنشسته  

چند سالی است که بازنشستگان فرهنگی درانتظار تحقق وعده های دولت مبنی بر پرداخت پاداش پایان خدمت خود هستند هرچند مستمری بازنشستگی این عزیزان نیز کفاف مخارج و هزینه های جاری زندگی را نمی دهد و فرهنگیان بازنشسته نیز مانند سایر بازنشستگان کشوری و لشکری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

محمودی فرهنگی بازنشسته می گوید: بعد از 35 سال خدمت در آموزش وپرورش بازنشسته شدم در حالی که مستمری ماهانه ام فقط یک میلیون و 200 هزار تومان است و هنوز موفق به دریافت پاداش پان خدمتم  نشده ام.

وی تاکید می کند:‌با توجه به هزینه های جاری زندگی و قیمت بالای کالاها و خدمات،‌این مبلغ تنها کفاف گذراندن 10روز را می دهد.

وی بیان می کند:‌دولت مکرر اعلام می کند که تورم پایین آمده و تک رقمی شده بنابراین مسوولان لطفا توضیح بدهید یعنى چى؟‌چرا این موضوع در زندگی ما بازنشسته ها مشهود نیست.

وی تاکید می کند:‌فایده تک رقمی دشن تورم چیست؟‌لطفا مسوولان فکرى به حال مردم کنند زیرا کاهش تورم فرقی به حال ما نداشته است.

*****

فاطمه،‌بهرامی بازنشسته فرهنگی نیز می گوید: مستمری ماهانه فرهنگیان بسیار پایین تر از خط فقر است و فقط برای یک هفته کافیست.

وی بیان می کند:‌ چند سالی است که در انتظار دریافت پاداش پایان خدمت هستیم تا حداقل بخشی از مشکلات مالی خانواده را حل کنیم اما دولت فقط وعده بی عمل می دهد.

وی تصریح می کند:‌ بخش عمده هزینه ها بعد از بازنشستگی شروع می شود و هزینه هایی مانند تامین مواد غذایی، بهداشت و درمان برای افراد بازنشسته بسیار سنگین است.

وی تاکید می کند:‌حقوق های پایین و نداشتن درآمد کافی سبب می شود تا بازنشستگان نزد  خانواده شرمنده شوند.

*****

یک بازنشسته فرهنگی نیز می گوید:‌ دولت به ما بدهکار است اما تاکنون نتوانسته این بدهی را پرداخت کند در حالی که بازنشستگان با مشکلات مختلفی مواجه هستند و نمی توانند با حقوق های ناچیز از پس تامین مخارج برآیند.

وی تاکید می کند:‌چرا دولت و به ویژه مسوولان آموزش و پرورش خود را جای ما نمی گذارند تا بدانند شرمندگی یعنی چه‌؟ بعد از گذشت دوسال از بازنشستگی هنوز نتوانسته ام پاداش خود را دریافت کنم در حالی که قراربود با آن مبلغ برای پسرم عروسی بگیرم.

وی عنوان می کند: چگونه سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خود مشکلی ندارند؟

مهرنوش حیدری