ایران کانون مبارزه با تروریست ها و فعالیت های تروریستی است
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در دیدار با رئیس کمیته تحقیق و بازرسی جمهوری ارمنستان که صبح امروز (یکشنبه) در محل وزارت دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه روابط دو کشور از گذشته های دور بسیار خوب و رو به رشد بوده است، ما به ارامنه به عنوان هم وطنان نجیب و باشخصیت نگاه می کنیم و  این قشر به عنوان شهروندان مثبت در جامعه ما تلقی می شوند. 
 
وی افزود: خوشبختانه با کشور ارمنستان چه قبل از استقلال و چه بعد از استقلال و تشکیل جمهوری ارمنستان این همکاری بهتر از گذشته ادامه داشته است. رییس جمهور ما هم چند روز پیش مهمان شما بود و توافقات خوبی با کشور شما داشتند. 
 
پورمحمدی تصریح کرد: ما انتظارمان از جهت توسعه روابط بیش از این است به خصوص در حوزه اقتصادی و همکاری های تجاری. خوشبختانه بحث لغو ویزا عملی و اجرا شد و دولت شما هم تصویب کرد که گام بلندی بود. در مسایل سیاسی منطقه ما پیوسته به دنبال آرامش و صلح در منطقه هستیم واین سیاست راهبردی ماست. با تمام ظرفیت مان برای ایجاد صلح و ارامش استفاده می کنیم. اطمینان می دهیم که این سیاست را به طور جدی تعقیب می کنیم. 
 
وی افزود: شما منطقه را می بینید کانون ترور و درگیری هاست و خداوند لطف کرده که با همت مسولان  وضعیت خوبی داریم. متاسفانه شاهد ناامنی در کشورهایی که خود را مرکز صلح می دانستند هستیم همانند اروپا. جمهوری اسلامی از ابتدا با عزم جدی و صداقت اعلام کرده بود که هم با جنگ و هم با ترور مخالف است و علیه تروریست ها مقابله می کند. هر چند که دشمنان ما را به حمایت از تروریست ها متهم می کردند ولی ما با صبوری نشان دادیم که چه کسی حامی تروریست است و کی با تروریست ها می جنگد. امروز جمهوری اسلامی ایران کانون مبارزه با تروریست ها و فعالیت های تروریستی و ضامن امنیت و ثبات منطقه ای است. 
 
وی افزود: امروز اسراییلی ها و اروپایی ها با بحران های شدیدی روبرو شدند و امیدوارم با تلاش کشور های صلح دوست ارامش را در منطقه افزایش دهیم. 
 
وزیر دادگستری  افزود: در خصوص استرداد مجرمین حدود 16 روز پیش در مجمع تشخیص مصلحت تصویب نهایی شد و شاید همین روزها به ما ابلاغ شود. الان تبادل زندانی ها قبل از تصویب آن انجام دادیم و در حال حاضر  در حال تبادل  10 زندانی هستیم و سال گذشته 13 و قبل از آن 19 زندانی را تبادل کردیم. خوشبختانه این توافقات قانونی شد و راه را برای ما روانتر و هموار تر کرد و ما هم از همکاری دستگاه قضایی و دادستانی ارمنستان تشکر می کنیم. 
 
پورمحمدی  افزود: ما در زمینه های همکاری های قضایی مثل پولشویی و مبارزه با قاچاق و ... زمینه های همکاری خوبی داریم که باید انرا توسعه دهیم. 
 
وی افزود: خوشبختانه سازمان بازرسی ما کارشناسان زبده و برجسته و مدیران خوبی دارد و آقای سراج هم بسیار پرتلاش هستند و از تلاش ایشان باید نهایت بهره برداری شود. سازمان بازرسی ما جایگاه بالایی دارد و پیگیر حقوق مردم است و جزو سازمان های خوب از جهت پیگیری حقوق شهروندی است.
 
در ادامه این دیدار محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: در قراردادهای دو جانبه، آموزش قضات و دست اندرکاران اجرای این معاهدات مهم است. ما می توانیم برای اجرایی کردن بندهای این قراردادها هم همکاری های مشترکی داشته باشیم البته همکاری های قضایی دو کشور بسیار مثبت بوده است. 
 
وی افزود: بیشتر حجم جرایم اتباع دو کشور ناشی از جهل و عدام آگاهی انها از قوانین است. یکی از راهکارها می تواند آموزش قوانین باشد که باعث کاهش جرایم می شود. 
 
عباسی ادامه داد: همکاری های علمی در بحث های حقوق بشر و مبارزه با تروریست و نشست های علمی بین دو کشور بسیار تاثیر گذار است. 
 
در ادامه این دیدار، آقوان هوسپیان رییس کمیته تحقیق و بازرسی جمهوری ارمنستان گفت: ما بنا به دعوت همکارم آقای سراج در اینجا هستیم. در سال 2013 زمانی که دادستان کل ارمنستان بودم آقای اژه ای به دعوت ما به ارمنستان امدند و توافق نامه دو جانبه ای را در رابطه با همکاری های قضایی امضا کردیم. در تابستان گذشته هم بنا به دعوت من آقای سراج به کشورمان آمد و سند همکاری امضا کردیم. 
 
وی افزود: باید بعد از امضای اسناد برنامه هایی داشته باشیم و توافق شد که همکاران ما این برنامه ریزی ها را انجام دهند.
 
وی یادآور شد:  اکنون  ایرانی هایی که در ارمنستان مرتکب جرم می شوند، جرایمشان بسیار کاهش یافته است.
 
هوسپیان  تأکید کرد: باید کارهای جدی به خصوص در زمینه حقوق بشر انجام شود.