آیا اوراق قرضه مشکلات بدهی بیمه‌ها را کاملا برطرف می‌کند؟

علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که اختلاف وزارت بهداشت با تأمین اجتماعی تا چه زمانی ادامه دارد و کمیسیون بهداشت و درمان چه مصلحتی خواهد اندیشید؟ گفت: ما برای وصل کردن آمده‌ایم و اهداف مشترک داریم که همانا کمک به مردم است این در حالی است که خیلی از این اختلاف نظر و عقیده‌ها جمع شده است.

سخنان مسئولین حوزه سلامت باعث نگرانی مردم شده که ما آن را تأیید نمی‌کنیم

نوبخت، افزود: هرجا مشکلی باشد حرف آخر را قانون می‌زند ما هم به هر دو طرف اعلام کرده‌ایم که قانون تکلیف را روشن کرده است از طرفی سخنانی که این روزها در بین مسئولین حوزه سلامت مطرح می‌شود باعث نگرانی مردم شده است که ما آن را تأیید نمی‌کنیم و از رسانه‌ها نیز تقاضا داریم به این جریانات دامن نزنند.

وی متذکر شد: در حال حاضر بین وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی اختلافی نیست، هدف مشترک اما راه‌ها کمی متفاوت است ولی هدف آن موفقیت نظام جمهوری اسلامی برای خدمت به مردمی است که همه چیز این نظام هستند به خصوص اقشار آسیب‌پذیر، تا آنان اطمینان داشته باشند دولت پدرشان است و پول آنها که در جیب دولت قرار دارد در روز مبادا برای آنها خرج می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص برطرف شدن مشکلات بین وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی نقش کمیسیون بهداشت نقش نظارتی است و هر کدام که درست بگوید را تأیید کرده و همه را به اجرای قانون و رفع اختلاف دعوت می‌کند.

اختلاف بین وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی تا 3 ماه آینده روشن می‌شود

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سؤال که از نظر شما حق با وزارت بهداشت است یا تأمین اجتماعی؟ ادامه داد: بستگی دارد چرا که موارد با یکدیگر متفاوتند، واقعیت‌ها را شاید حدود سه ماه دیگر از ما خواهید شنید.

نوبخت در پاسخ به این سوال، راجع به سرنوشت تجمیع بیمه‌ها و اجرای قوانین در مورد محصولات تراریخته گفت: حاضر نیستم به این سؤالات پاسخ دهم بنده کارشناس حوزه بیمه هستم و مشکل جایی دیگر است و ما تلاش خواهیم کرد با کمک دکتر طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت آن را حل کنیم.

وی در مورد ادامه روند طرح تحول سلامت به شکل کنونی افزود: این طرح باید ادامه پیدا کند به شرطی که 5-4 اشکال اساسی آن رفع شود که از نظر قانونی و هماهنگی‌های انجام شده با وزارت بهداشت، وزارت تعاون و بسیج جامعه پزشکی در حال انجام آن هستیم.

نوبخت، یکی از موارد را رعایت نکردن قانون بیان داشت و اذعان کرد: از دیگر اشکالات فراهم نشدن زیربناهای آن است چون نیت خیر بود این کار عجولانه انجام شده است و ما می‌خواهیم نظام ارجاع انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: از طرفی بهداشت در این قسمت باید شاخص‌ترشده و سطح‌بندی خدمات، راهنمای بالینی و دارونویسی هم براساس فارماکوپه دارویی ایران رعایت شود.

نوبخت، تأکید کرد: بسیار مقید هستیم که مهر قانون در اجرای طرح تحول نظام سلامت باید رعایت شود و نقش نظارتی مجلس اجازه نخواهد داد که کاری انجام دهیم که مملکت با چالش مواجه شود و اگر کار خیری هم انجام می‌شود مردم را تلخ کام کنیم.

وی اذعان کرد: همچنین از ابتدای طرح هزینه‌هایی برای بیتوته پزشکان و طرح‌های مقیمی در نظر گرفته شده بود که زائد تشخیص داده و جمع شد از طرفی باید عدالت در پرداخت در برخی حساب و کتاب‌ها و دریافت‌ها در مقایسه با سایر اقشار جامعه پزشکی و مردم رعایت شود.

طرح تحول سلامت در واقع یک طرح پایلوت بود و عجولانه انجام شد

عضو کمیته اخلاق و تاریخ پزشکی کمیسیون نظام پزشکی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با توجه به حساسیت این طرح برنامه‌ریزی لازم قبل از شروع آن انجام نشده بود؟ گفت: به اعتقاد بنده علی‌رغم اینکه حسن‌نیت وجود داشت اما عجولانه انجام شد و بدون اینکه پایلوت انجام شود اجرا شد در حالی که طرح تحول سلامت در واقع پایلوت بود و اجرای آن در این دوره نشان داد که نیاز به بازسازی و اصلاحات دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌های مطرح شده در مورد افزایش بودجه طرح تحول سلامت اذعان کرد: در حال حاضر در قسمت دارو و خدمات پزشکی صرفه جویی می‌کنیم که باید کمتر شود و امسال نیز طبق تفاهم‌هایی بین هاشمی وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کمتر شده است و باید صرفه‌جویی و استفاده بهینه شود تا اقتصاد مقاومتی اعمال شود.

نوبخت در ادامه با اشاره به واگذاری اوراق قرضه برای کاهش بدهی بیمه‌ها اظهار کرد: این پول در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و قسمتی از آن پول نقد و قسمتی اوراق بهادار بوده است، اوراق بهادار مکانیزم‌های مالی خودش را دارد و باید یکسری مراحل را پشت سر آن بگذارد.

این مقام مسئول گفت: مسئله مهم دیگر سازمان تامین اجتماعی است که در حال حاضر مقدار زیادی بدهی دارد که البته میزانی از بدهی به واحدهای تحت پوشش خود را پرداخت کرده است اما به واحدهای مربوط به وزارت بهداشت که خرید خدمت کرده و واحدهای غیرمستقیم محسوب می‌شود در بعضی موارد پول‌ها را نپرداخته‌اند.

وی متذکر شد: برای حل این مشکل در 30 آذرماه سال جاری مسئولین سازمان تأمین اجتماعی وعده کرده‌اند که قسمتی از بدهی‌های خود را سبک خواهند کرد، البته جریان‌هایی وجود دارد که احساس می‌کنیم بار زیادی بر روی دوش این سازمان گذاشته شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: از طرفی مبالغی نیز وجود دارد که تأمین اجتماعی سال‌هاست از دولت طلب دارد و در برنامه ششم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته شده است تا آن سازمان هم تقویت شود که در نتیجه بتواند مردم را تقویت کند.

نوبخت درباره اینکه آیا اوراق قرضه مشکلات بدهی بیمه‌ها را کاملا برطرف می‌کند؟ بیان داشت: این اقدام لازم بود اما کافی نیست و این مشکل مانند چاهی بدون انتهاست که باید ته آن را بست و در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا از تجارب همه افرادی که در بخش بهداشت و درمان صاحب‌نظر و رأی هستند در کمیسیون بهداشت و درمان استفاده کنیم.